Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Svetový deň kvality chce zvýšiť povedomie o kvalite vo verejnosti

Ilustračná snímka. Foto: kvalitaznasichregionov.sk

Počas Európskeho týždňa a v spojitosti so Svetovým dňom kvality sa spravidla odovzdávajú firmám, spoločnostiam, organizáciám ceny za výsledky dosiahnuté v oblasti kvality.

Bratislava/Londýn/Brusel 9. novembra (TASR) - Zvyšovanie povedomia v radoch verejnosti o tom, ako kvalita vplýva na ekonomický rast, prosperitu a rozvoj je hlavným cieľom Svetového dňa kvality. Pripadá na druhý štvrtok v novembri, v tomto roku je ním 9. november. Organizácia Spojených národov (OSN) ho práve s tým zámerom zaviedla v roku 1990 do kalendára svetových dní. V novembri v spojitosti so Svetovým dňom kvality pripravuje Európska organizácia pre kvalitu (European Organization for Quality) Európsky týždeň kvality.

Jeho poslaním je koncentrovať akcie na podporu záujmu o kvalitu v priemysle, službách a vo všetkých ďalších oblastiach života. Súčasťou Európskeho týždňa kvality je pôsobenie na povedomie všetkých obyvateľov Európy, aby kvalitu vyžadovali aj uplatňovali v každodennej činnosti. Počas Európskeho týždňa a v spojitosti so Svetovým dňom kvality sa spravidla odovzdávajú firmám, spoločnostiam, organizáciám ceny za výsledky dosiahnuté v oblasti kvality. Na Slovensku sa odovzdáva Národná cena Slovenskej republiky (SR) za kvalitu. Jej vyhlasovateľom a organizátorom je Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS). Národná cena SR za kvalitu sa považuje za najprestížnejšie ocenenie v oblasti manažérstva kvality pre organizácie.

S výrazom kvalita sa človek stretáva denne v najrôznejších situáciách, vo všetkých stránkach života. Pre organizácie, spoločnosti či firmy rozvíjanie kvality znamená možnosť udržiavať podnikanie. Zvyšovaním kvality spoločnosť získava jednak spokojnosť zákazníka, ďalej možnosť znižovať náklady, podporu pre rozvoj a inovácie, ako aj príležitosť rozpoznávať riziko v podnikaní. Kvalita predstavuje ten moment, ktorý rozhoduje o úspešnosti v podnikaní.

Európska charta kvality bola podpísaná 23. októbra 1998 v Paríži na spoločnej konferencii Európskej organizácie pre kvalitu a Európskej nadácie pre manažérstvo kvality. Európske výrobky a služby musia byť čo najlepšie, aby sa presadili na medzinárodnom trhu. Kvalita sa stala rozhodujúcim faktorom konkurencieschopnosti. Je cieľom, metódou aj prioritou.