Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

V tendri na širokorozchodnú figuruje podozrivý z falšovania analýz PPP

Spôsob výberu kritizujú niektorí odborníci z oblasti stavebníctva.

Viedeň/Bratislava 11. septembra (TASR) – V spoločnosti Valbek CZ, ktorá je prostredníctvom slovenskej dcérskej spoločnosti vo víťaznom konzorciu v tendri na širokorozchodnú železnicu, figuruje údajne aj bývalý šéf sekcie PPP projektov na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR. Uviedol to dnes týždenník Plus sedem dní.

Podľa jeho informácií šéfom spoločnosti Valbek CZ pre Slovensko a strednú a východnú Európu je Peter Havrila. Plus sedem dní dodáva, že muž s rovnakým menom sa spomínal v médiách v súvislosti s policajným vyšetrovaním údajného falšovania analýzy výhodnosti PPP projektov pri stavbe diaľnic. Originálne analýzy tvrdili, že úsek medzi Prešovom a Martinom by sa použitím PPP predražil o 500 miliónov eur. Podľa týždenníka ministerská analýza však mala deklarovať predraženie menej ako o 30 miliónov eur.

Dcérska spoločnosť Valbek CZ je súčasťou konzorcia so spoločnosťami Bernard a Obermayer, ktoré sa stalo víťazom tendra na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne. Výsledok však stále nie je v platnosti. Rakúska spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorá vyhlásila tender na širokorozchodnú, potvrdila, že ukončenie súťaže je pozastavené pre podanú námietku. "Rakúsky spolkový súd nás informoval, že 29. augusta prijal námietku proti výsledku. Sme presvedčení, že rozhodnutie padne skoro, aby sa mohol ukončiť proces verejného obstarávania," povedal pre TASR projektový manažér spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft Viktor Plank.

Námietku proti výsledku tendra podalo neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult. Podľa informácií TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Stoik. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom. "Tak ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu," povedal Turinič pre TASR.

Kritika odborníkov

Spôsob výberu kritizujú niektorí odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s. r. o. Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš. 

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy, predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice i to, či môže byť projekt rentabilný.

Advokátka Jana Martinková z kancelárie Advocatus Martinková vidí riziko v spochybnení tendra, ktoré by mohlo viesť aj k jeho zrušeniu. „Je znepokojujúce, keď sa v súvislosti s projektom, pri ktorom ide v konečnom dôsledku o mnohomiliardovú investíciu viacerých štátov, vynárajú vážne podozrenia. V tejto situácii by bolo pre budúcnosť projektu širokorozchodnej najvhodnejšie, ak by správny súd tender zrušil, prípadne ho vrátil vyhlasovateľovi na ďalšie konanie. Ak sa k projektu nebude pristupovať bez úzkoprsého krátkodobého zamerania na individuálne záujmy zopár jednotlivcov, obávam sa, že deklarovaný prospech sa z neho nedosiahne,“ dodala pre TASR Martinková.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková považuje za riziko celého projektu práve oblasť financovania. "Nová trať sa má dokončiť v roku 2024 a jej cena sa môže dovtedy vyšplhať na 9 miliárd eur. So 6 miliardami eur sa uvažovalo pri cenovej úrovni v roku 2010. Asi 400 kilometrov novej trate má viesť cez Slovensko, ktoré okrem toho bude musieť zrekonštruovať aj existujúcu širokorozchodnú trať z Maťoviec do Hanisky pri Košiciach v dĺžke asi 90 kilometrov. To určite nezaplatia ani Rakúšania, ani Rusi, ani Ukrajinci. Bez dotácií sa nezaobíde ani údržba a prevádzka novej trate," upozornila šéfredaktorka v reakcii pre TASR.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.