Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Ekonomika

Trh práce: Absolventi IT sú žiadaní, vyštudovaní environmentalisti nie

Ilustračná snímka Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Celková nezamestnanosť absolventov stredných škôl je na úrovni 10-15 percent, pri absolventoch vysokých škôl je toto číslo ešte nižšie.

Bratislava 8. februára (TASR) - Špecialisti na informačné technológie sú na Slovensku stále žiadaní, pritom je jedno, či sú to ľudia s praxou, alebo ide o absolventov vysokých škôl. Naopak, o environmentalistov nie je záujem. TASR o tom informovala Jitka Součková z personálnej agentúry GraftonSlovakia.

Nielen v Bratislavskom a Košickom kraji, ale na celom Slovensku, sú žiadaní najmä IT profesionáli. Vysoký dopyt je už po absolventoch vysokých škôl z týchto odborov. Uplatnenie na trhu práce nájdu aj študenti ekonomických fakúlt. Ako vysvetlila Součková, dopyt kopíruje aktuálnu štruktúru zamestnávateľov naprieč celým Slovenskom. "Absolventi technických vysokých škôl okrem svojej špecializácie ovládajú jeden až dva cudzie jazyky. Čo sa týka absolventov stredných škôl, žiadaní sú remeselníci – obrábači kovov, obsluha CNC strojov i zvárači," povedala Součková.

Celková nezamestnanosť absolventov stredných škôl je na úrovni 10-15 percent, pri absolventoch vysokých škôl je toto číslo ešte nižšie. Absolventi v porovnaní s minulosťou podľa slov Součkovej dostávajú oveľa viac príležitostí na trhu práce a tým rastú aj ich platové očakávania. "Nadpriemerné očakávania majú najmä vysokoškoláci z Bratislavského kraja, ktorí si dokážu vypýtať plat porovnateľný s kandidátmi s päťročnou praxou. V porovnaní s obdobím spred piatich rokov ich platové nároky stúpli o 200 až 300 eur," zhodnotila.

Naopak, najhoršie sa zamestnajú absolventi humanitných odborov – prírodovedci, environmentalisti a vysokoškolskí študenti sociálnej práce. Až 60 percent stredoškolských a 55 percent vysokoškolských absolventov sa uplatňuje v zamestnaní mimo svojho ukončeného odboru. "Tento stav indikuje značné množstvo neefektívne vynaložených finančných prostriedkov v rámci školskej vzdelávacej štruktúry," uzavrela Součková.