Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Tunelový variant D1 pri Turanoch je o 27 % lacnejší, tvrdí OĽaNO

ilustračné foto Foto: TASR

Hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa v reakcii uviedol: "Stanoviť výšku nákladov bez projektu nie je reálne možné."

Bratislava 11. decembra (TASR) - Tunelový variant výstavby diaľnice D1 na úseku Turany - Hubová je o vyše štvrtinu lacnejší ako povrchový, keďže jeden meter diaľnice v prípade tunela by stál 44.000 eur. Na dnešnej tlačovej konferencii na to upozornili poslanci NR SR za OĽaNO Mikuláš Huba a Martin Fecko.

Pri povrchovom variante je podľa nich priemerná cena jedného metra 51.565 eur, čo však nie je konečné číslo. To sa dostane na 60.400 eur za meter po započítaní zmierňujúcich prírodno-ochranných opatrení. Politici spolu s expertmi, ktorých si zavolali, upozornili aj na environmentálne dopady.

"Zásahy, ktoré by sa v tomto variante udiali, sú nezvratné. Čo necháme ďalším generáciám?" opýtal sa Fecko. Povrchový variant totiž ohrozí environmentálne, krajinárske aj estetické hodnoty, keďže sa poškodí povrch aj vzácne biotopy ako Rojkovské rašelinisko, Váh či sutinové lesy.

Okrem ceny a ekológie povrchovému variantu politici vyčítali aj dopad na bezpečnosť a kolíznosť budúcej premávky. Na tento úsek diaľnice totiž nebude počas zimných mesiacov, od 5. novembra do 10. februára, dopadať priame slnečné žiarenie. To zvýši tvorbu rozsiahlej námrazy na mostoch diaľnice, čo zníži bezpečnosť.

"Projekt diaľnice medzi Turanmi a Hubovou spĺňa ekologické kritériá a nebude mať výrazný negatívny vplyv na tamojšiu prírodu, to konštatoval nezávislý odborník a minulý týždeň aj Európska komisia," uviedol v reakcii hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Martin Kóňa. Rezort to považuje za víťazstvo pre SR.

Dnešné vyjadrenia opozičných poslancov označil za snahu prezentovať sa. "Faktom je, že dnes nie sú jasné environmentálne dopady tunela Korbeľka ani žiadnej inej alternatívnej trasy. Vodohospodári napríklad už dávnejšie upozornili aj na vážne riziká tunelového riešenia," dodal.

Kóňa tiež upozornil, že ministerstvo nevie, z akých údajov opoziční poslanci vychádzali pri určení ceny tunela. "Stanoviť výšku nákladov bez projektu nie je reálne možné. Navyše, prax ukazuje, že tunely sú všeobecne drahšie ako povrchové riešenia. Pripisujeme to neskúsenosti pánov poslancov s diaľničnou výstavbou," uzavrel.