Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 30. máj 2024Meniny má Ferdinand
< sekcia Ekonomika

Štát odmení tých, ktorí na Slovensko prilákajú turistov na dlhšie

Turisti obdivujú panorámu Vysokých Tatier pri Popradskom plese vo Vysokých Tatrách 15. júna 2013. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Stratégia však počíta aj so zavedením národného systému kvality, ktorý by mal v praxi začať fungovať od roku 2016

Bratislava 10. júla (TASR) - Štát bude finančne motivovať zariadenia v cestovnom ruchu, ktoré na Slovensko privedú zahraničných dovolenkárov na päť a viac nocí.

Každý takýto pobyt bude pri návštevníkoch z bezvízových krajín "odmenený" v priemere sumou 30 eur a pri turistoch z krajín s vízovou povinnosťou to bude 60 eur.

S takýmto opatrením počíta Stratégia rozvoja cestovného ruchu do roku 2020, ktorú na dnešnom rokovaní schválila vláda. Materiál pripravil rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD).

Toto opatrenie chce rezort dopravy zaviesť do praxe od roku 2014 a financie by mohli byť príjmom cestovných kancelárií, ubytovacích zariadení i dopravcov. Podľa prepočtov ministerstva by náklady na takúto cielenú podporu mohli predstavovať približne 10,5 milióna eur ročne.

Rezort dopravy si však od opatrenia sľubuje predĺženie počtu prenocovaní zahraničných turistov na Slovensku. Tým aj vyššiu spotrebu stravy, využívania služieb, a teda vyšší príjem daní. Celkovo sa odhaduje pozitívny finančný efekt do výšky 160 miliónov eur pri predpokladanom 10-% náraste výkonov.

Stratégia však počíta aj so zavedením národného systému kvality, ktorý by mal v praxi začať fungovať od roku 2016. Na základe neho by turistické zariadenia mohli získať zlaté, strieborné a bronzové certifikáty, ktoré by odzrkadľovali ich kvalitu. Boli by na báze dobrovoľnosti a mali by sa vzťahovať nielen na ubytovacie a stravovacie zariadenia, ale aj subjekty poskytujúce služby.

Rozvoju turizmu má však napomôcť aj celý rad ďalších opatrení. Napríklad zlepšenie vzhľadu železničných či autobusových staníc, krajšie hraničné priechody a verejné priestranstvá v mestách. Turistom by tiež mala viac vychádzať v ústrety verejná osobná doprava. A to napríklad tým, že budú dopravcovia uvádzať základné informácie pre cestujúcich aj v angličtine, prípadne v iných jazykoch.

Stratégia zahŕňa i vznik súťaže s názvom "Cena ministra za najúspešnejšiu inováciu v cestovnom ruchu". Mala by fungovať v roku 2014 a jej cieľom je motivovať subjekty v cestovnom ruchu k inováciám. Rezort by mala súťaž stáť ročne 20.000 eur.

Do stratégii sa nakoniec zapracovala aj možnosť zavedenia dovolenkových poukážok, o ktoré sa zasadzoval Zväz cestovného ruchu. Takýto krok sa plánuje od roku 2015. Všetky opatrenia zahrnuté v stratégii by mali pritom v roku 2013 vyjsť na takmer 14,7 milióna eur. V roku 2014 sa náklady odhadujú na 17,6 milióna eur.