Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

PRIESKUM: V USA sú bohatí čoraz bohatší

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Elita nielenže zarába čoraz viac, ale aj viac ušetrí pri nákupoch. Ceny tovarov, ktoré kupujú bohatí, stúpajú oveľa pomalšie než ceny tovarov, ktoré kupujú chudobní.



Washington 19. augusta (TASR) – Príjmová priepasť medzi bohatými a chudobnými Američanmi sa prehlbuje už niekoľko rokov. Elita nielenže zarába čoraz viac, ale aj viac ušetrí pri nákupoch. Ceny tovarov, ktoré kupujú bohatí, stúpajú oveľa pomalšie než ceny tovarov, ktoré kupujú chudobní. A týka sa to aj takej komodity, akou je pivo. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Stanfordovej univerzity, ktoré zverejnila rozhlasová stanica NPR.

Inflácia zasahuje viac chudobných

Prieskum poukázal na to, že inflácia zasahuje chudobných oveľa viac než bohatých. Výskumník Xavier Jaravel pre NPR uviedol, že ceny tovarov, ktoré kupujú najmä chudobní, stúpajú oveľa rýchlejšie než ceny tovarov, ktoré kupujú bohatí. Výskumníci analyzovali ceny tovarov v obchodoch s potravinami, drogériách a nákupných centrách. Zistili, že inflácia rastie rýchlejšie pre chudobných než pre bohatých. Netýka sa to všetkých tovarov, ale v priemere dražejú tovary kupované najmä chudobnými rýchlejšie.

V pozadí všetkého je podľa NPR konkurencia. Producenti si všímajú rastúcu príjmovú nerovnosť a snažia sa prilákať tých zákazníkov, ktorí majú čoraz plnšie peňaženky. Konkurencia rastie, ceny sú na uzde a inovácie produktov sú na nezastavenie. Na druhej strane, konkurencia vo výrobe tovarov, ktoré kupujú najmä chudobní, slabne.

Bohatí v posledných rokoch veľmi rýchlo zbohatli ešte viac. Potenciálny disponibilný príjem bohatých tak rastie veľmi rýchlo tiež, a to samozrejme zvyšuje apetít výrobcov tovarov,“ uviedol korešpondent NPR Shankar Vedantam.

Zlaté časy malých pivovarov

Jedným príkladom za všetky je pivo. Malé lokálne pivovary, ktorých zákazníkmi sú najmä bohatí, zažívajú zlaté časy. Na trhu zaznamenali počas uplynulého roka 20-percentný nárast. Na druhej strane, veľké pivovary, ako napríklad Miller, zaznamenali len jedno- až dvojpercentný nárast. Ceny masovo produkovaného piva tak v dôsledku slabej konkurencie rástli rýchlejšie než ceny pív z malých pivovarov. Chudobní musia siahať ešte hlbšie do peňaženky a príjmová priepasť sa prehlbuje ďalej.

Efekt nízkych cien benzínu a silného dolára slabne

Podľa denníka Wall Street Journal efekt nízkych cien benzínu a silného dolára slabne a ceny tovarov a služieb v Spojených štátoch stúpajú. Ceny všetkého okrem energií a potravín stúpli v porovnaní s minulým rokom o 2,3 percenta, ceny bývania o 3,5 percenta.

Za vysokopríjmové domácnosti sa v Spojených štátoch považujú tie, ktorých príjem je ročne viac ako 100.000 dolárov (88.330 eur). Členovia nízkopríjmových domácností zarobia ročne menej než 30.000 dolárov (26.500 eur).