Zatiaľ neexistujú oficiálne údaje o počte predaných dronov v USA.
Autor TASR
Washington 20. októbra (TASR) - Americká vláda plánuje zaviesť povinnú registráciu čoraz populárnejších dronov. Dôvodom je rastúci počet správ o potenciálne nebezpečnom priblížení dronov k lietadlám a letiskám. Informovala o tom agentúra AP.
Počet prípadov, keď piloti zbadali dron v blízkosti svojho lietadla, sa od minulého roka zdvojnásobil. Množia sa aj správy o obmedzovaní hasenia lesných požiarov. "Tieto správy signalizujú znepokojujúci trend," povedal šéf Federálneho leteckého úradu (FAA) Michael Huerta. Registrácia prinajmenšom prinúti operátorov dronov lietať zodpovedne. "Ak nebudú lietať bezpečne, budú vedieť, že budú čeliť následkom," dodal riaditeľ FAA.
FAA v súčasnosti dostáva od pilotov lietadiel zhruba 100 správ mesačne, v ktorých uvádzajú, že zbadali drony v blízkosti lietadiel a letísk. Vlani prichádzalo mesačne len zopár správ, presný údaj nie je známy. Hoci doteraz neprišlo k žiadnemu incidentu, FAA má obavy z možnej kolízie. I keď drony vážia veľmi málo, môžu spôsobiť veľké škody, napríklad pri nasatí do motora alebo náraze do čelného skla lietadla.
Výnimku pravdepodobne dostanú hračky a malé drony, ktoré nepredstavujú bezpečnostné riziko. Drony, ktoré vážia menej než jeden kilogram alebo lietajú maximálne do výšky niekoľkých desiatok metrov, nie sú rizikové. Existujú však ťažšie stroje, ktoré dokážu vzlietnuť do výšky niekoľkých stoviek metrov, a tie už môžu pre leteckú dopravu predstavovať hrozbu.
FAA a ministerstvo dopravy vytvoria špeciálnu skupinu, ktorá bude spolupracovať s odborníkmi z vlády a leteckej dopravy, pilotmi aj nadšencami lietania. Ich úlohou bude odporučiť, ktoré drony sa budú musieť povinne registrovať. Podľa ministra dopravy Anthonyho Foxxa by skupina mala predložiť svoju správu do 20. novembra a registračná povinnosť by mohla platiť už od polovice decembra.
Identifikácia dronov, ktoré nelegálne operujú v blízkosti letísk alebo lietadiel, je problematická a samotná registrácia na tom nič nezmení. FAA však získa možnosť identifikovať prístroj po pristátí alebo tvrdom páde, čo sa aj neraz stáva. Napríklad v tomto roku jeden nelegálne prevádzkovaný dron spadol na trávnik Bieleho domu a ďalší na newyorský štadión počas tenisových majstrovstiev US Open. V oboch prípadoch sa operátori prihlásili, avšak pokiaľ by tak neurobili, FAA by mal mať možnosť ich identifikácie.
Zatiaľ neexistujú oficiálne údaje o počte predaných dronov v USA, podľa znalcov ide už o státisíce a ich počet by do konca tohto roka mohol prekročiť milión. Asociácia pre spotrebnú elektroniku (CEA) očakáva, že počas vianočnej a dovolenkovej sezóny sa môže predať až 700.000 kusov. Podľa Foxxa je o to dôležitejšie poučiť nových vlastníkov o ich zodpovednosti.
Počet prípadov, keď piloti zbadali dron v blízkosti svojho lietadla, sa od minulého roka zdvojnásobil. Množia sa aj správy o obmedzovaní hasenia lesných požiarov. "Tieto správy signalizujú znepokojujúci trend," povedal šéf Federálneho leteckého úradu (FAA) Michael Huerta. Registrácia prinajmenšom prinúti operátorov dronov lietať zodpovedne. "Ak nebudú lietať bezpečne, budú vedieť, že budú čeliť následkom," dodal riaditeľ FAA.
FAA v súčasnosti dostáva od pilotov lietadiel zhruba 100 správ mesačne, v ktorých uvádzajú, že zbadali drony v blízkosti lietadiel a letísk. Vlani prichádzalo mesačne len zopár správ, presný údaj nie je známy. Hoci doteraz neprišlo k žiadnemu incidentu, FAA má obavy z možnej kolízie. I keď drony vážia veľmi málo, môžu spôsobiť veľké škody, napríklad pri nasatí do motora alebo náraze do čelného skla lietadla.
Výnimku pravdepodobne dostanú hračky a malé drony, ktoré nepredstavujú bezpečnostné riziko. Drony, ktoré vážia menej než jeden kilogram alebo lietajú maximálne do výšky niekoľkých desiatok metrov, nie sú rizikové. Existujú však ťažšie stroje, ktoré dokážu vzlietnuť do výšky niekoľkých stoviek metrov, a tie už môžu pre leteckú dopravu predstavovať hrozbu.
FAA a ministerstvo dopravy vytvoria špeciálnu skupinu, ktorá bude spolupracovať s odborníkmi z vlády a leteckej dopravy, pilotmi aj nadšencami lietania. Ich úlohou bude odporučiť, ktoré drony sa budú musieť povinne registrovať. Podľa ministra dopravy Anthonyho Foxxa by skupina mala predložiť svoju správu do 20. novembra a registračná povinnosť by mohla platiť už od polovice decembra.
Identifikácia dronov, ktoré nelegálne operujú v blízkosti letísk alebo lietadiel, je problematická a samotná registrácia na tom nič nezmení. FAA však získa možnosť identifikovať prístroj po pristátí alebo tvrdom páde, čo sa aj neraz stáva. Napríklad v tomto roku jeden nelegálne prevádzkovaný dron spadol na trávnik Bieleho domu a ďalší na newyorský štadión počas tenisových majstrovstiev US Open. V oboch prípadoch sa operátori prihlásili, avšak pokiaľ by tak neurobili, FAA by mal mať možnosť ich identifikácie.
Zatiaľ neexistujú oficiálne údaje o počte predaných dronov v USA, podľa znalcov ide už o státisíce a ich počet by do konca tohto roka mohol prekročiť milión. Asociácia pre spotrebnú elektroniku (CEA) očakáva, že počas vianočnej a dovolenkovej sezóny sa môže predať až 700.000 kusov. Podľa Foxxa je o to dôležitejšie poučiť nových vlastníkov o ich zodpovednosti.