Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

ÚVO: Stavbári dostali za kartel dištanc na tri roky

Foto: Teraz.TV

Vyplýva to z očakávaného výkladového stanoviska, ktoré vydal Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) a zverejnil ho na svojej internetovej stránke.

Bratislava 29. júla (TASR) - Šestica stavebných firiem, ktorá v roku 2004 uzavrela kartelovú dohodu pri súťaži na úsek diaľnice D1 na Spiši, dostala trojročný dištanc z verejných súťaží. Tento zákaz však z väčšej časti uplynul ešte v minulosti, dnes je tak pre stavbárov takmer úplne vypršaný.

Vyplýva to z očakávaného výkladového stanoviska, ktoré vydal Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) a zverejnil ho na svojej internetovej stránke.

Dištančná doba začala podľa materiálu firmám z kartelovej dohody plynúť už dňom vyhlásenia súťaže na diaľničný úsek, to znamená od 11. mája 2004. Neskôr sa však prerušila pre rozhodnutia krajského súdu, ktoré povolili odklad rozhodnutia Protimonopolného úradu (PMÚ) SR o karteli.

Pre každú firmu z kartelu ale prišlo toto rozhodnutie súdu v rôznom čase, zákaz na účasti vo verejných súťaž má preto každá spoločnosť rôzny. Súd vydával rozhodnutia v období od 7. decembra 2006 do 15. mája 2007. Jednotlivým stavbárom sa tak v minulosti z dištancu ukrojilo od dvoch rokov a siedmich mesiacov až po obdobie troch rokov.

Niektorých firiem sa preto zákaz účasti na súťažiach štátu v súčasnosti ani netýka, iným zostalo na jeho uplynutie pár mesiacov. Dištanc podľa stanoviska tendrového úradu začal opätovne plynúť 20. marca 2014, teda pred vyše štyrmi mesiacmi, kedy sa stalo právoplatným rozhodnutie Najvyššieho súdu v tejto veci. Stavbári si tak počkajú maximálne pár týždňov a môžu sa opäť pripravovať na účasť na verejných súťažiach. Pôvodne mal pritom zákaz činnosti trvať päť rokov, zmenou zákona v roku 2008 sa však táto doba skrátila na tri roky.

Spoločnosť Strabag pre TASR uviedla, že distančná doba podľa tohto výkladového stanoviska plynie a skončí pre firmu ešte v tomto roku. "Bližšie sa k výkladu ÚVO vyjadrovať nebudeme," skonštatovala hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná. Firma Inžinierske stavby uviedla, že sa k rozhodnutiam a stanoviskám verejných inštitúcií nevyjadruje.

O karteli šiestich stavebných spoločností rozhodol PMÚ v roku 2006. Po dlhoročných súdnych sporoch vlani v decembri tento verdikt potvrdil aj Najvyšší súd SR. Podľa tohto rozhodnutia uzavrelo kartelovú dohodu šesť spoločností - Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil. Stalo sa tak počas súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši z Mengusoviec po Jánovce. Stavbári dostali za kartel aj pokutu v celkovej výške takmer 45 miliónov eur.

D1 na Spiši z dvoch tretín stavali firmy, ktoré na nej uzavreli kartel

Časť diaľnice D1 z Mengusoviec po Jánovce. To je úsek, na ktorom v roku 2004 uzavrela kartelovú dohodu šestica stavebných firiem. Presnejšie Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil.

Tento diaľničný úsek sa neskôr, už po kartelovej dohode, rozdelil na tri časti, ktoré sa súťažili samostatne. Dva z nich pritom nakoniec stavali firmy, ktoré na ňom kartel uzavreli.

Prvý úsek diaľnice Mengusove - Jánovce totiž postavilo podľa informácií zverejnených na stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) združenie firiem Inžinierske stavby, Marti Contractors a PPA Controll. Budovali ho od apríla 2006 do apríla 2009.

Druhý úsek pripadol konzorciu Doprastav a Strabag, ktoré ho stavalo od júla 2005 po október 2008. Tretí úsek stavali firmy Stavby silnic a železnic, SLOV-VIA a SMP Construction.

Zároveň sa budovalo aj stredisko správy a údržby diaľnic Mengusovce, ktoré je súčasťou stavby diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce. To zase vytvorilo združenie firiem Mota Engil Slovakia a Mota-Engil, Engenharia e Construcäo.

Za kartel dostali stavbári pokutu celkovo takmer 45 miliónov eur a za prehrešok ich aktuálne trestá aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nariadil im trojročný dištanc z verejných súťaží, väčšina z neho však uplynula už v minulosti. Konkrétne od mája 2004 po obdobie decembra 2006 až mája 2007. Zvyšok jednotlivým firmám plynie od marca tohto roka.