Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

V EÚ oddnes pôsobí nové združenie Aerolínie pre Európu

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP Photo

Letecké spoločnosti v EÚ zamestnávajú takmer dva milióny ľudí a ich hodnota sa odhaduje na 110 miliárd eur.

Amsterdam 20. januára (TASR) - V Európe od dnešného dňa pôsobí nové združenie Aerolínie pre Európu (Airlines for Europe, A4E), ktoré založilo päť veľkých leteckých spoločností. Jeho cieľom je presadzovať záujmy aerolínií pri rokovaniach s národnými regulačnými úradmi a úradmi Európskej únie (EÚ). Letecké spoločnosti v Európe totiž čelia tvrdému konkurenčnému tlaku aerolínií z krajín mimo EÚ. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.

A4E chce, aby EÚ zreformovala svoje smernice tak, aby priniesli zníženie poplatkov za používanie letísk v regióne a pomohli im zvládnuť štrajky dispečerov, ku ktorým zvyčajne dochádza v lete počas najrušnejšej sezóny.

Pätica európskych aerolínií, vrátane dvoch nízkonákladových: International Airlines Group (IAG), vlastník British Airways, Air France-KLM, Lufthansa, easyJet a Ryanair, sa tak prvýkrát spojila, aby bojovala za spoločnú vec - novú európsku leteckú stratégiu. A plánujú prijať ďalších členov z EÚ v nasledujúcich mesiacoch, aby spoločne s Európskou komisiou pracovali na opatreniach, ktoré by poslinili letecký sektor v únii.

Letecké spoločnosti v EÚ zamestnávajú takmer 2 milióny ľudí a ich hodnota sa odhaduje na 110 miliárd eur. Čelia však čoraz tvrdšej konkurencii mimoeurópskych aerolínií, ako sú napríklad Emirates Airline, Qatar Airways a Etihad Airways z Perzského zálivu, ktoré sa snažia presadiť na európskom trhu.

A4E sa odvoláva na štúdiu Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA), podľa ktorej 21 najväčších letísk v Európe zvýšilo od roku 2005 svoje poplatky o 80 %, pričom 10 najväčších letísk ich zvýšilo až o 90 %. A zároveň ceny leteniek v rovnakom období klesli o 20 %.

Generálny riaditeľ leteckej spoločnosti IAG Willie Walsh v tejto súvislosti skonštatoval, že nie je možné, aby tempo rastu letiskových poplatkov tak výrazne prevýšilo rast inflácie.

Aerolínie, ktoré pod tlakom konkurencie musia znižovať ceny leteniek, tak narážajú na prekážky v podobe "letiskových monopolov, vysokých poplatkov, daní a neefektívnosti".