Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

V tuneli Prešov vyrazia denne približne osem metrov

Sochu svätej Barbory, patrónky baníkov, slávnostne vysvätili a osadili na východný portál diaľničného tunela D1 na úseku D1 Prešov západ – Prešov juh 23. augusta 2018. Na snímke východný portál diaľničného tunela počas slávnosti. Foto: TASR – Milan Kapusta

Výrub z tunela predstavuje približne 400.000 kubických metrov zeminy. Jedno vozidlo vyvezie z tunela osem kubických metrov, tieto vozidlá budú musieť preto vyjsť spolu približne 50.000 ráz.

Prešov 23. augusta (TASR) – Práce na výstavbe tunela Prešov, ktorý je súčasťou úseku D1 Prešov západ – Prešov juh, postupujú podľa harmonogramu. Vo štvrtok to skonštatoval zástupca investora, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Zároveň tam za účasti rímskokatolíckeho košického pomocného biskupa Mareka Forgáča osadili sochu svätej Barbory, patrónky baníkov.

"Začalo sa 31. júla, razí sa na dvoch čelbách z jednej aj z druhej strany s tým, že koncom septembra zhotoviteľ podľa plánu sa zaviazal používať techniku na všetkých štyroch čelbách. Denne je rakúskou tunelovacou metódou, takzvanou cyklickou, možné vyraziť z jednej čelby jeden a pol až dva metre, čiže pri optimálnych podmienkach je to približne osem metrov za deň. O rok v lete 2019 podľa zhotoviteľovho harmonogramu je prvá prerážka tunela," uviedol podpredseda predstavenstva NDS Ladislav Dudáš.
Výrub z tunela predstavuje približne 400.000 kubických metrov zeminy. Jedno vozidlo vyvezie z tunela osem kubických metrov, tieto vozidlá budú musieť preto vyjsť spolu približne 50.000 ráz.

Sochu svätej Barbory, patrónky baníkov, slávnostne vysvätili a osadili na východný portál diaľničného tunela D1 na úseku D1 Prešov západ – Prešov juh 23. augusta 2018. Na snímke socha svätej Barbory.
Foto: TASR – Milan Kapusta


"Pred každým odstrelom sme povinní zabezpečiť bezpečnostný okruh, to znamená, je vždy krátkodobo uzatvorený cyklochodník, ktorý ide popri tuneli. Výstrahu dávame osobne, alebo podľa dohody s obyvateľmi dlhším trúbením ako tri sekundy, následne do približne 15 sekúnd nasleduje odstrel," opísal postup prác vedúci projektu tunela Jiří Brychnáč.

Úsek D1 Prešov západ – Prešov juh podľa predsedu Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milana Majerského priblíži kraj k Bratislave. "Bude slúžiť na prepojenie privádzača v smere od Popradu, Levoče v smere ku Košiciam. Sme radi, že sa konečne začína aj táto veľká investičná aktivita riešiť," povedal Majerský s tým, že za prioritu považuje i výstavbu R4.

Podľa Dudáša už vyhlásili súťaž na R4 a dostali prvé ponuky. "V najbližších týždňoch budeme otvárať obálky. Chceme stavať, máme na to jednoznačné pokyny, programové vyhlásenie vlády a v každom prípade vo veľmi vysokom štádiu rozpracovanosti a prípravy je aj následný úsek R4 Prešov – sever, takzvaná druhá etapa," skonštatoval Dudáš.

Tunel Prešov je hlavným tunelovým objektom takzvaného juhozápadného obchvatu mesta Prešov. Bude dvojrúrový s jednosmernou premávkou v každej rúre. Severná tunelová rúra bude mať dĺžku 2,23 kilometra a južná 2,24 kilometra.

Takmer osemkilometrový úsek diaľnice D1 je súčasťou dopravného koridoru na trase Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod (Ukrajina). Je zaradený do medzinárodnej cestnej siete pod označením E50. Cena výstavby 7,8-kilometrového úseku D1 je 350 miliónov eur a prispievajú na ňu fondy EÚ. Súčasťou spomínaného úseku bude 18 mostov a spomínaný tunel. Termín dokončenia stavby je jún 2021.