Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

VIDEO: Vedci v JRC testujú autá a varujú EÚ pred katastrofami

Na snímke generálny riaditeľ Spojeného výskumného centra Európskej komisie (EK) Vladimír Šucha počas tlačovej konferencie v rámci medzinárodnej konferencie "Spoločenské a humanitné vedy: Nový program pre európske výzvy". V Bratislave 15. novembra 2016. Foto: TASR - Andrej Galica

JRC spolupracuje so štyrmi slovenskými univerzitami, Slovenskou akadémiou vied a s viacerými vedeckými pracoviskami a úradmi v SR.

Brusel/Ispra 20. novembra (TASR) – Najmodernejšie laboratóriá, výskumné pracoviská a množstvo vedcov – tak to vyzerá v jednom zo stredísk Spoločného výskumného centra (JRC) Európskej komisie (EK) v talianskom mestečku Ispra. Vedci sa tam venujú testovaniu vozidiel, krízovému manažmentu a mnohým ďalším oblastiam. JRC má celkovo šesť pracovísk, kde pracuje až 3000 vedcov a vedie ho Slovák Vladimír Šucha.

Vedci merajú spotrebu a dohliadajú na bezpečnosť vozidiel




Pred rokom v nadväznosti na emisný škandál automobilky Volkswagen vo výskumnom stredisku v mestečku Ispra otvorila Únia v spolupráci s USA nové laboratórium, ktoré umožňuje merať emisie automobilov novým spôsobom.

Kým doteraz sa emisie vozidiel merali v uzavretom priestore a každé auto kontrolóri podrobili vopred stanovenému testu, po novom vedci testujú vozidlá aj na ceste, počas bežnej jazdy. Predtým to nebolo možné, pretože testovacie zariadenia boli objemné a kolesami auta hýbala len pohyblivá plošina v skúšobnej hale. Odborníci v Ispre zmenšili nevyhnutnú techniku tak, že sa bez problémov zmestí do kabíny vozidla. To im umožňuje zmerať spotrebu pri reálnej jazde a porovnať ju s hodnotami, ktoré deklaruje výrobca.

Vlani sa prevalil škandál automobilky Volkswagen, ktorá do svojich vozidiel s naftovým motorom montovala špeciálny softvér, ktorý dokázal rozoznať emisný test. Softvér spôsobil, že vozidlo počas testovania vypúšťalo menej emisií, ako pri bežnej prevádzke, čo automobilke umožňovalo podvodne splniť emisné limity. O nezrovnalostiach pri emisných testoch vtedy úrady v USA informovalo práve JRC.

V Ispre sa vedci venujú aj elektromobilom. V novom laboratóriu za milióny eur merajú elektromagnetické vlnenie, ktoré vysielajú elektromobily a nabíjacie stanice. Museli kvôli tomu postaviť obrovskú Faradayovu klietku. To je kovová klietka, ktorá zachytáva na svojom povrchu elektrické a elektromagnetické vlnenie a v jej vnútri tieto sily nepôsobia.

Vo výskumnom stredisku v Ispre ju vybavili niekoľkými vrstvami izolácie, aby zabránili akýmkoľvek odrazom elektromagnetických vĺn vnútri klietky. Vďaka tomu dokážu presne merať len žiarenie vychádzajúce z testovaného elektromobilu a vyhnú sa odrazom vĺn vnútri laboratória. Vedci v laboratóriu vysvetlili, že elektromobily síce vypúšťajú obvykle len málo elektromagnetického žiarenia, ale niektoré automobilky šetria na izolácii motorov, čo sa na intenzite žiarenia výrazne prejavuje. Pri testovaní na to hneď prídu.

Počas testovania v laboratóriu vedci vyhodnotia, či vozidlo spĺňa limity elektromagnetického žiarenia, a zároveň ho podrobia takzvaným stres testom. Špeciálnou anténou vysielajú na elektromobil silné vlnenie, aby overili, či to neovplyvňuje jeho funkčnosť. Simulujú tým napríklad jazdu pod televíznymi a rádio vysielačmi.



Informujú EÚ o živelných pohromách a krízových situáciách




V Ispre sídli aj Laboratórium pre európsky krízový manažment, ktoré má na starosti mapovanie a informovanie o pohromách a katastrofách vo svete, výskum súvisiacich technológii a zdokonaľovanie únijného krízového manažmentu.

Do krízového centra prúdia neustále informácie o zemetraseniach, vlnách cunami, sopečnej aktivite a hurikánoch. Varovania o hroziacich katastrofách spolu s odhadom škôd a odporúčaniami odtiaľ posielajú každý deň do krízovej centrály v EK, ktorá funguje nepretržite. EK následne dokáže prijať konkrétne opatrenia na zmiernenie škôd a vopred sa pripraviť napríklad na poskytnutie humanitárnej pomoci. Naposledy sa systém osvedčil pri ničivom zemetrasení v Taliansku.

Laboratórium JRC vyvinulo v spolupráci s OSN systém včasného varovania pred katastrofami. Systém umožňuje pomerne presne predpokladať napríklad výšku vlny cunami po zemetrasení pomocou priebežne upravovaných algoritmov a vďaka sieti meracích morských bójí.

JRC k varovaniam vypracováva aj sprievodné materiály. Monitoruje média v dejisku katastrofy a súhrnnú správu o katastrofe dokáže vypracovať už do niekoľko hodín po udalosti. Pri monitorovaní situácie používajú satelitné snímky z únijného programu Copernikus.

Copernikus je pre toto laboratórium kľúčový. Umožňuje sledovanie požiarov, rozsah povodní a je základom pre vytváranie interaktívnych máp, ktoré odhaľujú aktuálny stav a predpovedajú možný vývoj dôsledkov živelných katastrof.

Databáza snímok navyše dáva možnosť porovnať dianie v krajine z dlhodobého hľadiska. Laboratórium takto vyhodnocuje úroveň zalesnenia, vplyv sucha na krajinu, ale aj vývoj osídlenia v jednotlivých členských štátoch. Snímky a štatistické údaje z jednotlivých členských štátov spája a vytvára z nich analytické materiály.

Čo je JRC




Spoločné výskumné stredisko (JRC) je jedným z 34 generálnych riaditeľstiev Európskej komisie. Poskytuje EK pri jednotlivých politikách vedecké podklady a analýzy. Veľká časť je venovaná bádaniu v oblasti potravinovej a energetickej bezpečnosti v prospech spotrebiteľov EÚ, ale venuje sa aj vývoju technológií, krízovému manažmentu a výskumu v sociálnych vedách.

V Taliansku, Nemecku, Belgicku, Holandsku a Španielsku má šesť výskumných stredísk, v ktorých pracuje 3000 vedcov a výskumníkov. JRC vzniklo v roku 1957 podpisom zmluvy o vytvorení Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu (Euratom) a pôvodne bolo zamerané na výskum v oblasti jadrovej energetiky.

JRC spolupracuje so štyrmi slovenskými univerzitami, Slovenskou akadémiou vied a s viacerými vedeckými pracoviskami a úradmi v SR. Priamo vedecky podporuje a rozvíja stratégiu EÚ pre rozvoj dunajského regiónu a poskytuje Slovensku znalosti a skúsenosti s odstavovaním jadrových reaktorov.