Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Vodiči autobusov protestovali v Košiciach proti nízkym mzdám

Ilustračná snímka Foto: TASR/Henrich Mišovič

Tvrdia, že pracovné podmienky vodičov sú mimoriadne náročné.

Košice 25. októbra (TASR) – Zamestnanci piatich autobusových spoločností z východného Slovenska v stredu v Košiciach protestovali proti nízkym mzdám a na podporu kolektívneho vyjednávania s odborármi. Zástupcovia OZ KOVO, ktoré podujatie zorganizovalo tvrdia, že ich sociálny partner, Zväz autobusovej dopravy (ZAD) im navrhol, aby sa kolektívna zmluva vyššieho stupňa v rámci celého sektora autobusovej dopravy nevyjednávala.

"Dôvod je ten, že ZAD sa domnieva, že je postačujúce, ak sa bude vyjednávať na podnikovej úrovni," uviedla pre TASR podpredsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedeková s tým, že s týmto názorom sa nestotožňujú.

"Už tu bolo jedno obdobie, kedy sme nemali vyššiu kolektívnu zmluvu a viedlo to k tomu, že sa ešte viac prehĺbili a zväčšili rozdiely medzi jednotlivými regiónmi," povedala Benedeková.

Podľa jej slov pracovné podmienky vodiča sú mimoriadne náročné. "Dlhá pracovná doba, hodiny, ktoré sa dokonca ani nezapočítavajú do fondu pracovného času a tá odmena naozaj nie je tomuto adekvátna. Náš tlak na to, aby sa vytvorili aj adekvátne mzdové podmienky tu je a chceme aj týmto apelovať na ZAD a zamestnávateľov, ktorí sú vo zväze združení, aby prehodnotili svoj postoj a naozaj, aby viedli sociálny dialóg s OZ KOVO, pretože myslíme si, že to je cesta, komunikácia a kolektívne vyjednávanie," skonštatovala Benedeková.

"Rozprávala som sa s jednou kolegyňou, ktorá mi povedala, že jej manžel, ktorý robí vodiča autobusu, domov prinesie 680 eur v čistom. To už je mzda aj so započítaním všetkých možných mzdových zvýhodnení, nadčasov, a tak ďalej," doplnila Benedeková.

Vodič autobusu Rudolf Vass vidí problém v tom, že ich neplatia tak, ako by ich mali zaplatiť. "Nízka hodinová mzda a veľa hodín v práci, ktoré nie sú ohodnotené a zaplatené. Ja nastupujem napríklad na svojej linke o 4.00 h a končím o polnoci. Čiže som skoro 18 hodín v práci a z toho mám len 11 hodín zaplatených riadne, ostatné sú prestoje, ktoré, ako zamestnávateľ niekedy tvrdí, že si môžem ísť domov a mám voľný čas, ale to nie je pravda, pretože ja napríklad som z Košíc a viem ísť domov, ale mám plno kolegov, ktorí tú musia byť, sú z Michaloviec, Trebišova a ten čas sú tu vlastne zadarmo," povedal vodič Rudolf Vass.

Odborári tiež poukazujú na to, že akútny nedostatok vodičov spôsobuje kolaps dopravy v niektorých regiónoch a namiesto zvyšovania miezd zamestnávatelia uprednostňujú dovoz lacnej pracovnej sily z iných krajín.