Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Vývoj nelegálneho softvéru bol vo Volkswagene verejným tajomstvom

Ilustračné foto. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Mnohí manažéri a personál z vývojového oddelenia vedeli, alebo sa priamo podieľali na vývoji dnes už zakázaného softvéru.

Berlín 23. januára (TASR) - Vývoj softvéru, ktorý pri testoch maskuje skutočné hodnoty emisií oxidov dusíka, bol v automobilke Volkswagen (VW) "verejným tajomstvom". Prinajmenšom na oddelení, ktoré sa pokúšalo upraviť motory tak, aby spĺňali emisné normy. Uviedli to v piatok (22.1.) nemecké noviny Süddeutsche Zeitung s odvolaním sa na interné vyšetrovanie VW. Informovala o tom dnes agentúra Reuters.

Mnohí manažéri a personál z vývojového oddelenia vedeli, alebo sa priamo podieľali na vývoji dnes už zakázaného softvéru. Na vývojovom oddelení panovala "kultúra kolektívneho tajomstva". O inštalácii sporného softvéru, ktorý spôsobil najväčšiu korporátnu krízu v histórii, sa otvorene diskutovalo už od roku 2006, napísali Süddeutsche Zeitung.

Ale aj tu sa objavila výnimka. Jeden z členov vývojového oddelenia neudržal tajomstvo a poskytol dôkazy vyšetrovateľom, ktorých si najala automobilka. Tie vyvolali poplach medzi top manažérmi. Tohto "udavača" už vyšetrovala prokuratúra v Braunschweigu, na otázky novín však nereagoval.

Koncern Volkswagen však tvrdí, že o podvodnom softvére vedel len veľmi malý okruh ľudí. Automobilka vyhlásila, že nemá informácie o tom, že by bol do aféry zapletený top manažment firmy alebo členovia jej predstavenstva.

Volkswagen vlani vyhlásil program amnestie pre svedkov, ktorí by mu pomohli objasniť škandál známy pod celom svete pod názvom dieselgate. Vedeniu sľúbilo, že neprepustí nikoho, kto mu poskytne informácie. Koncern plánuje zverejniť prvé výsledky svojho vyšetrovania na aprílovom stretnutí akcionárov.

Volkswagenom otriasa najväčší škandál v 78-ročnej histórii automobilky. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri obvinila VW, že nainštaloval do zhruba 500.000 dieselových áut v USA, vyrobených v rokoch 2009 až 2015, softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že na celom svete jazdí zhruba 11 miliónov vozidiel s týmto softvérom.