Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Za veľký nákup Slováci minú v priemere 72 eur

Predvianočné nákupy v obchodnom centre v Košiciach Foto: TASR/František Iván

Väčšina Slovákov preferuje veľké nákupy, ktorými chcú ušetriť čas. Na dlhší čas nakupuje pravidelne 59 % ľudí a nepravidelne ďalších 30 %.

Bratislava 17. apríla (TASR) - Veľké nákupy na dlhší čas robieva 9 z 10 domácností a väčšinou ich platia kartou. Priemerná čiastka, ktorú zákazníci za víkendový nákup zaplatia, je 72 eur. Drahšie nákupy končia v košíkoch ľudí v strednom veku či rodín s viacerými deťmi. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Home Credit realizoval STEM/MARK tento mesiac na vzorke 512 respondentov.

Na veľké nákupy Slováci vyrážajú najčastejšie každý týždeň, prípadne niekoľkokrát za mesiac. Väčšina ide nakupovať so zámerom, že to bude čo najrýchlejšie. Každý druhý ale priznáva, že mu v košíku skončia aj veci, ktoré pôvodne kúpiť nechcel. To platí hlavne pre ženy a mladých do 29 rokov. Tí sú ochotní nakupovať impulzívnejšie a iba málokedy chodia na nákup s typickým papierovým zoznamom. Dve pätiny kupujúcich zároveň potvrdzujú, že rady spoja veľký nákup aj s návštevou iných obchodov. Z víkendového nákupu sa tak ľahko stane aj niekoľkohodinová záležitosť.

Väčšina Slovákov preferuje veľké nákupy, ktorými chcú ušetriť čas. Na dlhší čas nakupuje pravidelne 59 % ľudí a nepravidelne ďalších 30 %. "Pravidelne zvyknú vo veľkom nakupovať ľudia žijúci v páre, naopak tí, čo žijú sami, takto nakupujú skôr nepravidelne. Veľké nákupy rovnako nepreferujú ani ľudia z menších miest a bezdetní," približuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Prieskum zároveň ukázal, že 4 z 10 opýtaných najradšej nakupujú sami, ale skoro rovnako početná skupina uvádza, že na nákupy vyrazí spolu celá rodina.

Približne tretina z nakupujúcich minie od 61 do 100 eur, štvrtina do 45 eur a len 12 % ľudí zaplatí za veľký nákup viac ako 100 eur. Dôležitú úlohu hrá, samozrejme, cena a možnosť ušetriť. "Väčšina tých, ktorí robia veľké nákupy, aktívne vyhľadáva informácie o zľavách, snaží sa využiť zaujímavé ponuky a pri nákupe sa riadi tým, či je tovar zľavnený, alebo nie," prízvukuje Kozub. Viac ako tri štvrtiny Slovákov potvrdili, že vyberajú tovar podľa toho, či je zľavnený, alebo v akcii.

Mladí ľudia a tí, ktorí žijú vo väčších mestách, míňajú za veľké nákupy spravidla menej. Na veľké nákupy buď nepotrebujú chodiť alebo majú v okolí rôzne obchody, v ktorých môžu zrealizovať drobnejšie, ale pravidelné nákupy. Naopak, drahšie nákupy robia ľudia v strednom veku, samozrejme, viacpočetné rodiny a taktiež obyvatelia menších obcí.

Tak, ako je to bežné vo svete, aj Slováci preferujú platbu kartou, ktorou aspoň občas platí 82 % nakupujúcich. Zákazníci môžu platiť kreditnými kartami, ktoré im buď vrátia nejaké percentá zo zaplatenej čiastky, alebo zbierajú body, poskytujú bonusy či iné benefity, na ktorých sa dá ušetriť. Zaujímavé je, že o existencii takýchto kariet vedia len dve tretiny z tých, ktorí ju nevlastnia.