Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 14. máj 2024Meniny má Bonifác
< sekcia Ekonomika

Zamestnanci počas pracovného času čoraz viac využívajú sociálne siete

Foto: TASR/AP

Celkovo sa ale miera zneužívania pracovného času za minulý rok znížila o necelú minútu a aktuálne predstavuje 52,5 minúty na zamestnanca denne.

Bratislava 7. júna (TASR) - Zamestnanci čoraz menej využívajú e-mail na súkromné účely, naopak, na pracovných počítačoch stále častejšie komunikujú prostredníctvom sociálnych sietí či Skype. Na vzostupe je na Slovensku taktiež nakupovanie online. Celkovo sa ale miera zneužívania pracovného času za minulý rok znížila o necelú minútu a aktuálne predstavuje 52,5 minúty na zamestnanca denne. Vyplýva to z výskumu technologickej spoločnosti truconneXion, ktorá vyvíja a predáva softwarový nástroj na monitorovanie zamestnancov.

"Trend v monitorovaní zamestnancov je jasný, zamestnávatelia pokračujú vo svojom úsilí o čo najvyššiu efektivitu svojich zamestnancov," tvrdí manažér spoločnosti truconneXion Martin Hnízdil. "Od roku 2009 priemerný čas, ktorý zamestnanec venuje súkromným aktivitám na počítači, v práci klesol o viac ako 41 %," dodal.

Niektorí zamestnávatelia budú aj naďalej využívať monitorovacie technológie na to, aby si udržali prehľad o činnosti svojich zamestnancov. "Využitie výstupov monitorovacích nástrojov môže firmám pomôcť v prípadoch analýzy zlyhania niektorého zo zamestnancov. Pokiaľ napríklad vyjde najavo, že venoval neúmerné množstvo času mimopracovným aktivitám a pravdepodobne práve kvôli tomu nedokázal poriadne a načas splniť svoje úlohy, je to jasný signál pre vyvodenie dôsledkov," povedal hovorca spoločnosti LMC, ktorá je prevádzkovateľom portálov Topjobs.sk a Jobs.cz Tomáš Ervín Dombrovský.

Momentálnym lídrom vo formách zneužívania pracovného času sú najmä nástroje na instant messaging ako napríklad Skype a sociálne siete reprezentované najmä sieťou Facebook. "Kým v roku 2010 zamestnanec v priemere strávil na sociálnej sieti osem minút denne, o rok neskôr to už bolo deväť minút. Podobný nárast platí aj pri komunikačných nástrojoch ako je práve spomínaný Skype," vysvetľuje Hnízdil.

V mnohých firmách je však Skype už súčasťou bežnej vnútrofiremnej komunikácie a pri posudzovaní, čo je ešte v rámci normy a čo už nie, je treba pristupovať na základe zvykov v danej firme a konkrétneho pracovného zaradenia zamestnanca. Vedľa rastúcej popularity sociálnych sietí a instant messagingu rastie stále aj online nakupovanie, ktoré je s necelými desiatimi minútami na druhom mieste pomysleného rebríčka.

Najväčší prepad v rebríčku mimopracovných aktivít zamestnancov za rok 2011 zaznamenala naopak kategória sťahovania multimédií, ktorá klesla z viac ako sedem na necelých šesť minút. "V roku 2011 sme zaznamenali viditeľný presun k rýchlym a bezprostredným formám komunikácie. Hranie hier, prehrávanie videa a ostatné multimédiá si dnes môžete prehrať alebo zahrať okamžite online, bez sťahovania akýchkoľvek súborov," vysvetlil Hnízdil.