Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Zavedenie registračných pokladníc zvýši náklady ubytovacím zariadeniam

Ilustračné foto Foto: TASR/Renáta Minová

Presvedčený je o tom Zväz hotelov a reštaurácií SR.

Bratislava 23. júla (TASR) - Povinnosť používať registračné pokladnice v rámci ubytovacích služieb prinesie ďalšiu administratívnu záťaž pre podnikateľov. Presvedčený je o tom Zväz hotelov a reštaurácií (ZHR) SR.

"Množstvo zmien a neustále zavádzanie nových povinností, ktoré sú zvyčajne prácne a finančne náročné, je pre prevádzkovateľov ubytovacích a stravovacích prevádzkarní neskutočné. Len čo sa prevádzky prispôsobia novým povinnostiam, nasledujú ďalšie, zväčša také, ktoré vytvárajú nové náklady," uviedol v správe pre médiá generálny sekretár ZHR SR Marek Harbuľák.

Zväz uviedol, že ubytovacie zariadenia na Slovensku aj v súčasnosti vydávajú svojim zákazníkom daňové doklady, pričom pomer tržieb inkasovaných v hotovosti sa z roka na rok znižuje. Podľa prieskumu realizovaného zväzom medzi hoteliermi aktuálne dosahuje úroveň 15 až 17 % z celkových tržieb za ubytovanie. "Preto hlavný dôvod zavedenia tejto povinnosti - zabrániť kráteniu tržieb pri poskytovaní služieb, ktorým argumentuje Ministerstvo financií (MF) SR, v tomto prípade neobstojí," doplnil Harbuľák.

Zavedenie registračných pokladníc pre ubytovacie služby sa tak podľa zväzu dotkne najviac malých penziónov a zariadení, ktoré poskytujú ubytovanie v súkromí. "Náklady na zaobstaranie najlacnejšej registračnej pokladnice sa pritom pohybujú od 240 eur a viac. Ani alternatíva, ktorú ponúka MF SR vo forme takzvanej virtuálnej registračnej pokladnice, nie je zadarmo," skonštatoval ZHR SR s tým, že všetky tieto zmeny vytvárajú ďalšiu administratívnu záťaž pre podnikateľov. "A to v čase, keď sa hovorí o znižovaní administratívnej záťaže, o tlaku na znižovanie predajných cien služieb, zvyšovaní odvodových povinností a zvyšovaní nákladov na základe administratívnych opatrení zo strany štátu," tvrdí zväz.

Navyše rezort financií má podľa hotelierov prostredníctvom Finančnej správy dostatok efektívnych nástrojov, ako kontrolovať evidenciu tržieb a zabezpečiť efektívny výber daní, rovnako aj hotely a reštaurácie majú vo svojich prevádzkach zavedené evidenčné systémy, ktoré umožňujú efektívnu kontrolu. ZHR SR preto vyzýva Ministerstvo financií aj ostatné rezorty na dôslednú prípravu akýchkoľvek legislatívnych zmien a na ich efektívne zavádzanie, ktoré nebudú vytvárať zbytočnú administratívnu a finančnú záťaž pre podnikateľov v hotelierstve a gastronómii.

Ministerstvo financií (MF) SR je presvedčené, že zavedenie registračných pokladníc prinesie viaceré pozitíva pre podnikateľov. "Používanie elektronickej registračnej pokladnice alebo virtuálnej registračnej pokladnice umožní podnikateľom prehľadnejšiu evidenciu. Rovnako vidíme prínos aj vo vzťahu k zákazníkom, ktorí pri platbe v hotovosti dostanú relevantný pokladničný doklad, ktorý môžu uplatniť aj v národnej bločkovej lotérii," uviedol pre TASR tlačový odbor rezortu financií.

MF SR taktiež očakáva, že podnikateľom klesne administratívna záťaž. "Používanie virtuálnej registračnej pokladnice, ktoré sa navrhuje práve pri poskytovaní ubytovacích služieb, bude zo strany štátu poskytované bezodplatne a bude znamenať pre podnikateľov menšie náklady a tiež zníženie administratívnej záťaže," doplnil tlačový odbor s tým, že podnikatelia sa pri poskytovaní ubytovacích služieb budú môcť rozhodnúť, či budú prijímať hotovostné platby, alebo nie.