Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 2. jún 2024Meniny má Xénia, Oxana
< sekcia Ekonomika

Zimné podmienky už spôsobili množstvo škôd na automobiloch

Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Zákon o cestnej premávke stanovuje, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič môže používať vozidlo iba ak je na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami.

Bratislava 27. novembra (TASR) - Od začiatku tohto týždňa zaznamenala Allianz - Slovenská poisťovňa škody na zimných cestách už za viac ako 200.000 eur. Množstvo škôd ešte nie je nahlásených.

Predpokladom teda je, že výška škôd sa počas týždňa mnohonásobne zvýši. K vzniku dopravnej nehody môže výrazne prispieť aj podcenenie stavu vozovky a neprezutie letných pneumatík.

Zimné pneumatiky sú totiž svojím osobitným dezénom a gumovou zmesou na zimných cestách podstatne bezpečnejšie než letné, ktoré majú brzdnú dráhu na snehu a ľade dlhšiu minimálne o 20 %. Napríklad, už pri rýchlosti 50 km/h sa vozidlo so zimnými pneumatikami zastaví pred priechodom pre chodcov, s letnými až 8 metrov za ním.

Zimné pneumatiky sú vyrobené zo špeciálnej kaučukovej zmesi, ktorá ich robí mäkšími, čo spolu so špecifickým dezénom zabezpečí podstatne lepšiu priliehavosť k vozovke. "Už v prípade dažďa zabezpečia zimné pneumatiky podstatne kratšiu brzdnú dráhu vozidla, a táto vlastnosť je ešte viditeľnejšia v prípade, že sú vozovky pokryté snehom alebo ľadom," hovorí Jozef Hrdý, riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí.

Zákon o cestnej premávke stanovuje, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič môže používať vozidlo iba ak je na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami. Napriek tomu by vodiči nemali odkladať prezutie svojho auta až do prvého snehu, keďže letné pneumatiky sú v zime nebezpečné aj na suchých cestách.

Podľa expertov zo skupiny Allianz pri prejazde zákrutou totiž umožní mäkká zmes zimnej pneumatiky jej miernu deformáciu, ktorá je potrebná pri prenášaní adhéznych síl medzi pneumatikou a vozovkou. Letné pneumatiky sú v dôsledku nízkej teploty príliš tvrdé, v zákrutách sa nedeformujú a auto by sa mohlo dostať skôr do šmyku. Prezuť na zimné pneumatiky preto experti odporúčajú už od teploty 7 stupňov nad nulou.