Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Ekonomika

Zvýšené emisie mohli usmrtiť v USA v posledných rokoch až 94 ľudí

Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Vedci však zdôrazňujú postupné zlepšovanie kvality ovzdušia v USA.

Washington 4. októbra (TASR) - Machinácie s výsledkami emisných testov Volkswagenu sa v USA mohli v posledných rokoch podpísať pod päť až 20 úmrtí ročne. Ako vyplýva zo štatistickej a počítačovej analýzy agentúry AP, zvýšená hladina emisií mohla za posledných sedem rokov usmrtiť 16 až 94 ľudí.

V Európe môže byť podľa odborníkov situácia horšia, nakoľko v porovnaní s USA sa tu dieselové vozidlá tešia väčšej obľube. Podľa vedcov by v Európe mohli byť až stovky obetí ročne. Zároveň však upozorňujú, že je veľmi ťažké odhadnúť skutočnú situáciu na základe amerických počítačových modelov a použiť ich na oveľa hustejšie osídlenom starom kontinente. "Štatisticky nevieme určiť, kto zomrel pre túto politiku, no niektorí ľudia zomreli alebo pravdepodobne zomreli práve v jej dôsledku," povedal Peter Adams, profesor z univerzity Carnegie Mellon. Náklady na znečistenie ovzdušia vypočítal pomocou sofistikovaného počítačového modelu, ktorý použila aj agentúra AP pri svojej analýze.

AP v analýze zohľadnila predpokladané 10- až 40-násobné prekročenie emisných noriem, počet vozidiel a priemerný počet najazdených kilometrov ročne. Z výsledkov vyplynula horná a dolná hranica znečistenia, ktorú následne agentúra poskytla odborníkom so špeciálnym počítačovým modelom. Z toho vyplynul hrubý odhad počtu úmrtí a spoločenských nákladov.

Odborníci vypočítali náklady na znečistenie podľa hodnoty stratených životov. V tomto prípade Adams a ďalší vedci ocenili ľudský život na 8,6 milióna USD (7,71 milióna eur), čo výrazne prevyšuje ostatné náklady, napríklad neprítomnosť v práci či pobyt v nemocnici. Celkové ročné náklady vyplývajúce z nadmerného znečistenia dieselovými vozidlami Volkswagenu odhadujú na 40 až 170 miliónov USD.

Manipulatívny softvér Volkswagenu umožnil jeho vozidlám vypúšťať do ovzdušia 10- až 40-násobne viac oxidov dusíka (NOx), než povoľovala legislatíva. Oxidy dusíka vznikajú spojením kyslíka a dusíka pri spaľovaní fosílnych palív pri vysokých teplotách. Sú súčasťou smogových oblakov a najnebezpečnejšie sú malé prachové častice, ktoré sa pri dýchaní dostávajú do pľúc a môžu spôsobiť ochorenia dýchacieho a srdcovo-cievneho systému, dokonca môžu vyvolať rakovinu pľúc.

Množstvo lekárskych štúdií dokázalo, že tieto častice spôsobujú v USA zhruba 50.000 úmrtí ročne. Podľa agentúry DPA sú v EÚ príčinou asi 180.000 predčasných úmrtí ročne, z čoho približne 35.000 v Nemecku.

Vedci však zdôrazňujú postupné zlepšovanie kvality ovzdušia v USA. Podľa nich úmrtia v dôsledku znečistenia sú len zlomkom z 35.000 obetí dopravných nehôd a skôr sa blížia k počtu úmrtí v dôsledku uhryznutia pavúkmi a hadmi. A poukazujú aj na to, že analýzy podobné tej, ktorú vypracovala AP, sú len veľmi hrubé, nakoľko oxidy dusíka môžu s vetrom cestovať stovky kilometrov.

Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) na základe vlastného modelu vypočítal, že na usmrtenie jedného človeka je potrebných takmer 1300 ton oxidov dusíka. Na základe toho odhadol počet úmrtí v dôsledku škandálu VW v posledných siedmich na 12 až 69.