Minister školstva SR Dušan Čaplovič prišiel počas svojej pedagogickej praxe k záveru, že mladých ľudí treba učiť históriu príťažlivejšou formou než memorovaním faktov a čísel.
Autor Školský servis
Bratislava 4. apríla (TASR) - Minister školstva Dušan Čaplovič berie pre svoje pôsobenie v politike inšpiráciu z historických kníh. „Mnohé príbehy sa často opakujú. Ľudia sa mýlili nielen v starších, ale aj v novších dejinách a znovu sa zmýlia, pretože nepoznajú históriu. Keby sa poučili z dejín, tak by to bolo veľmi dobré,“ povedal v rozhovore pre Školský servis TASR.
Počas svojej pedagogickej praxe prišiel k záveru, že mladých ľudí treba preto učiť históriu príťažlivejšou formou než memorovaním faktov a čísel. „Nie na základe rokov, dátumov, mien tých, kto koho miloval, nemiloval, kto s kým bojoval, kto sa s kým priatelil, to už je len pozadie,“ objasnil. Podľa Čaploviča by sa dejiny mali vysvetľovať na základe podobenstiev, čo tvrdí aj francúzsky historik Marc Bloch v knihe Výpisky študijnej histórie. „Je to úžasná kniha. Bloch dejiny nesúdi, ale vysvetľuje,“ dodáva historik a archeológ Čaplovič.
Okrem toho veľmi rád číta príbehy cisárov zo starovekých dejín. Naposledy ho oslovila kniha Spomienky od Anny Grigorievny Dostojevskej, druhej manželky známeho ruského spisovateľa. „Je to úžasný príbeh ženy, ktorá sa obetovala pre svojho muža. Aj my muži sme niekedy zvláštne osoby a robíme problémy našim ženám a na príbehoch, ktoré popisuje Anna Grigorievna, vidím celú ruskú klasiku a vzťahy k cárovi,“ zanietene priblížil Čaplovič.
To, že mladí menej čítajú, vie pochopiť vzhľadom na možnosti, aké ponúka internet, kde sa dá všetko nájsť. Skôr ho mrzí to, že sa stráca identita človeka, keďže niektorí ľudia už nevedia písať písaným písmom. Ako príklad uviedol svojho mladšieho syna. Pripustil však, že mladých treba viesť k tomu, aby v rukách nemali len počítač alebo elektronickú knihu. „Mali by pocítiť to voňavé, a to je v tej knihe,“ povedal. Sám napísal niekoľko kníh, ako napríklad Dejiny Slovenska či Osmičky v našich dejinách a teší ho, že o ne majú študenti záujem. „Ja im to nedávam príkazom, oni si to nájdu,“ dodal.
D. Čaplovič podľa vlastných slov čítal kedysi veľa, písal dokonca recenzie. „Teraz prečítam len to, čo potrebujem nielen k svojej politickej práci, ale aj v oblasti prednášok. Nemôžem prísť pred študentov úplne blbý a nevedieť, aká kniha vyšla. Oni by sa ma radi potom opýtali, či som ju čítal alebo nečítal,“ priznal minister školstva, ktorý sa prostredníctvom svojej internetovej stránky, blogu či sociálnej siete Facebook rád prihovára nielen študentom.
Barbora Belovická, Ekonomická univerzita Bratislava
Počas svojej pedagogickej praxe prišiel k záveru, že mladých ľudí treba preto učiť históriu príťažlivejšou formou než memorovaním faktov a čísel. „Nie na základe rokov, dátumov, mien tých, kto koho miloval, nemiloval, kto s kým bojoval, kto sa s kým priatelil, to už je len pozadie,“ objasnil. Podľa Čaploviča by sa dejiny mali vysvetľovať na základe podobenstiev, čo tvrdí aj francúzsky historik Marc Bloch v knihe Výpisky študijnej histórie. „Je to úžasná kniha. Bloch dejiny nesúdi, ale vysvetľuje,“ dodáva historik a archeológ Čaplovič.
Okrem toho veľmi rád číta príbehy cisárov zo starovekých dejín. Naposledy ho oslovila kniha Spomienky od Anny Grigorievny Dostojevskej, druhej manželky známeho ruského spisovateľa. „Je to úžasný príbeh ženy, ktorá sa obetovala pre svojho muža. Aj my muži sme niekedy zvláštne osoby a robíme problémy našim ženám a na príbehoch, ktoré popisuje Anna Grigorievna, vidím celú ruskú klasiku a vzťahy k cárovi,“ zanietene priblížil Čaplovič.
To, že mladí menej čítajú, vie pochopiť vzhľadom na možnosti, aké ponúka internet, kde sa dá všetko nájsť. Skôr ho mrzí to, že sa stráca identita človeka, keďže niektorí ľudia už nevedia písať písaným písmom. Ako príklad uviedol svojho mladšieho syna. Pripustil však, že mladých treba viesť k tomu, aby v rukách nemali len počítač alebo elektronickú knihu. „Mali by pocítiť to voňavé, a to je v tej knihe,“ povedal. Sám napísal niekoľko kníh, ako napríklad Dejiny Slovenska či Osmičky v našich dejinách a teší ho, že o ne majú študenti záujem. „Ja im to nedávam príkazom, oni si to nájdu,“ dodal.
D. Čaplovič podľa vlastných slov čítal kedysi veľa, písal dokonca recenzie. „Teraz prečítam len to, čo potrebujem nielen k svojej politickej práci, ale aj v oblasti prednášok. Nemôžem prísť pred študentov úplne blbý a nevedieť, aká kniha vyšla. Oni by sa ma radi potom opýtali, či som ju čítal alebo nečítal,“ priznal minister školstva, ktorý sa prostredníctvom svojej internetovej stránky, blogu či sociálnej siete Facebook rád prihovára nielen študentom.
Barbora Belovická, Ekonomická univerzita Bratislava