Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 29. máj 2024Meniny má Vilma
< sekcia Import

Zemplin veterán rallye prepadli mafiáni so samopaľmi

Na zraz prišiel aj mafián so samopaľom na kapote. Dvere sa mu otvárali naopak, aby mohol za jazdy strieľať. Foto: Veronika Cholewová/TASR

Mafiánske auto Citroen 11 BN z roku 1948, aké používala talianska mafia, bolo ťahákom 8. ročníka rallye historických vozidiel

Michalovce 9. júla (TASR) - V sobotu sa uskutočnil 8. ročník rallye historických vozidiel. Na zraz prišlo viac ako 100 historických vozidiel. ,,Neviem, či budeme schopní všetkých zaregistrovať,“ uviedol na začiatku akcie Slavomír Maďar, predseda Klubu historických vozidiel Michalovce.     

Strieľali z dverí      

Mafiánske auto Citroen 11 BN z roku 1948, aké používala talianska mafia, patrí Zemplín veterán klubu. ,,V tomto období ho začali používať mafiáni,“ vysvetľuje prívlastok vozidla Mikuláš Koščo. Na svoju dobu bolo veľmi rýchle a polícia ho nemohla dostihnúť. ,,Boli v popredí pred zákonom.“ Na týchto vozidlách sa mafiáni dokázali rýchlo vzdialiť a zmiznúť. Dnes jazdí najrýchlejšie 80km/h. Dokázalo by ísť vraj rýchlejšie, ale treba byť opatrný. ,,Nedávno mi v plnej rýchlosti v zatáčke odletelo celé koleso,“ Koščo pokračuje, že pri starších autách je to normálne, preto chodí za zrazom odťahová služba. ,,Ak vypadne štartér, dá sa naštartovať kľukou,“ objasňuje význam kľuky vpredu, s ktorou krúti. V mafiánskom aute sa stále nachádza samopaľ. Majitelia ním nestrieľajú. Ide len o detskú hračku. Dvere sa otvárajú opačne než je dnes zvykom, preto mohli mafiáni strieľať po ich otvorení aj za jazdy. ,,Na aute sme nenašli už žiadne stopy po guľkách, pretože už bolo renovované,“ potvrdil Koščo.  Mafiánskemu autu prispôsobujú jeho vodiči i svoje oblečenie. Kúpili ho v Nemecku, ale korene má v Turecku. Napokon sa dostalo na Slovensko. Auto je využívané i na svadbách.        

Zemplín veterán klub prezentoval na zraze sedem vozidiel.



Jozef Makohus a Mikuláš Koščo dorazili zo Zemplín veterán klubu spolu so 7 autami
Foto: Veronika Cholewová/TASR

Na konte má deväť vozidiel a zopár ocenení, ktoré získali aj s jedinou existujúcou sanitkou v rámci Československa (ŠKODA 1101 TUDOR). Šoférovali aj prvé sériovo vyrábané auto  z roku 1918 (Ford T). ,,Cena na začiatku výroby bola 150 USD, dnes cena stúpa každým dňom,“ hovoril Jozef Makohus. "Každý kto robí s veteránmi, musí byť tak trošku trafený, a keď nás trafí, sadneme do áut a ideme sa odreagovať ako malí chlapci,“ zažartoval Makohus.        

Osudy áut



Návštevníci zrazu vytvárali okolo veteránov rady. Všímali si ročník, typ vozidla, motor i celkové prevedenie renovácie
Foto: Veronika Cholewová/TASR
K vozidlám sa ich majitelia dostali rôznych spôsobom. Všetci sa zhodujú na ich finančne nákladnej renovácii a nevyčísliteľnej hodnote. ,,Sme tu štvrtýkrát, ale s touto motorkou ukrajinskej výroby po prvý raz,“ povedal Michal Kročko, ktorý ju zbadal pred rokmi zarastenú v kroví na dvore a odkúpil ju od ukrajinského majiteľa. Majiteľ vozidla z roku 1934 bol na zraze prvýkrát. S opravami auta sa trápil veľmi dlho. ,,V technickom preukaze je jeho celá história, patril dcére zverolekára v Čechách.“ Renault 8 1968 mal na zraze tiež svoj krst. Jeho majiteľ Michal z okolia Michaloviec ho kúpil a neskôr opravoval. Medzi novinkami bola aj Škoda 1000MB rok výroby 1964:,, Auto som zdedil, prvým majiteľom bol môj dedo, rekonštruoval som ho sedem rokov,“ opravy stáli Miroslava zo Sečoviec veľa času a veľa peňazí.      
Karol Senk dostal Trabant 601 limuzínu z roku 1969 od brata, ktorý sa ho chystal dať na šrotovisko. Renovácia auta bola nákladná aj pre pôvodnú elektroniku. ,,Občas ho používame, keď ideme po vnúčika do školy,“ dodala jeho manželka oblečená v štýle 70-tych rokov. V zlom stave si doniesol z Francúzska Citroen 2CV 1975 Ladislav Lovo z Košíc. ,,Som druhým majiteľom tohto auta, renovácia bola nákladná.“  Ľudí zaujal i americký kabriolet s piknikovým košom namiesto kufra, na ktorom prišil Peter Mrava z Prešova. Vozidla boli do rúk majiteľov dovozené zo všetkých kútov sveta. Najvzdialenejší veterán prišiel na Zemplín z Prahy.       

Vozidlá boli v sobotu vystavené pred OC Zemplín, odkiaľ sa presunuli na námestie. Pred Mestským úradom ich odštartoval viceprimátor Benjamín Bančej. Pokračovali do Humenného, Vinného a na Zemplínsku Šíravu, Pre veteránov boli pripravené rôzne atrakcie a súťaže. ,,Predovšetkým ide o exhibíciu a spanilú jazdu Zemplínom,“ povedal Maďar.        

Veronika Cholewová, Prešovská univerzita, Prešov