Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Kultúra

Režisér Michal Rybanský predstavil film Blackout

Ilustračné foto Foto: TASR

Cieľom Rybanského filmu je ukázať verejnosti spôsob, ako sa vyspelé krajiny, v tomto prípade Japonsko, dokážu vyrovnať s ekologickými katastrofami a ponúknuť riešenia aj iným štátom.

Bratislava 29. mája (TASR) – Na festivale Ekotopfilm 2015 mal včera večer v bratislavskom kine Tatra premiéru filmový dokument Blackout (Výpadok), ktorého režisérom je Michal Rybanský.

Dátum 11. marec 2011 je dňom najväčšej povojnovej tragédie Japonska. Zemetrasenie s magnitúdou 9 a následná tsunami zanechali po sebe viac ako 15.000 mŕtvych, 125.000 poškodených budov, zrútila sa jedna priehrada, poškodených bolo niekoľko elektrární, najmä však reaktory jadrovej elektrárne vo Fukušime. Viac ako 4 milióny domácností sa ocitlo bez elektrickej energie.

Tragédia vo Fukušime spôsobila ekologickú katastrofu, ktorej následkom bolo nielen znečistenie životného prostredia, ale po zatvorení jadrových elektrární v krajine aj energetické výpadky na každodennej báze. Jedným z riešení je projekt podpory výstavby malých solárnych elektrární. Pretože Japonsko nie je potravinovo sebestačné, vznikol nápad stavať malé elektrárne 3 metre nad zemou a zároveň využívať pôdu na pestovanie ovocia, zeleniny a iných produktov.

Cieľom Rybanského filmu je ukázať verejnosti spôsob, ako sa vyspelé krajiny, v tomto prípade Japonsko, dokážu vyrovnať s ekologickými katastrofami a ponúknuť riešenia aj iným štátom. V rámci dokumentu odkrývajú tvorcovia aj japonské charaktery, ich pohľad na tragédiu vo Fukušime, divák nazrie do kultúry a nátury obyvateľov krajiny vychádzajúceho slnka.

„Po cunami a zemetrasení bolo Japonsko nútené odstaviť päť desiatok jadrových reaktorov. Tým pádom atómová energia prestala v Japonsku existovať. Teraz nastáva ten bod, čo ďalej, pretože treba vymyslieť spôsob, čo robiť, keď atómová energia nebude. Japonci a istá časť nadšených vedcov prišla nato, ako sa dá využívať jednak pôda a jednak solárne panely. Dá sa to kombinovať veľmi efektívne, aby domácnosť alebo úzka skupina ľudí, ktorí majú pozemky, si vedeli takto privyrobiť a zároveň možno vytvoriť pre seba dostatok energie a možno časť aj predať a tým pádom si trocha zarobiť do domáceho rozpočtu,“ uviedol k téme dokumentu pre TASR jeho scenárista a režisér Michal Rybanský, ktorý s reportážnou kamerou prešiel postihnuté oblasti Japonska v septembri minulého roku.

Podľa jeho slov v porovnaní s černobyľskou haváriou reaktora je spôsob zotavovania sa krajiny v postihnutej japonskej oblasti neporovnateľne iný. Je to národ, ktorý je neuveriteľne hrdý a pracovitý. Už deň po havárii sa hľadali všetky možnosti, ako národ znova postaviť na nohy a začalo sa s odstraňovaním následkov.

Michal Rybanský, bývalý moderátor Rádiožurnálu Slovenského rozhlasu, neskôr spravodajca Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie v Ázii, v súčasnosti reportér spravodajstva TV Joj sa zameriava na témy súvisiace s ekonomikou a cestovným ruchom. Páčilo sa mu v Južnej Amerike, učarovala mu však Ázia. Najčastejšie sa dostal do Thajska, ktoré mu prirástlo k srdcu. Dokument Blackout odvysiela TV Joj a v rámci pokračovania festivalu sa dostane do každého krajského mesta na Slovensku. Rybanský už plánuje ďalšiu cestu s reportážnou kamerou, tentoraz bude cieľom jeho cesty Afrika a výstup na najvyššiu horu Kilimandžáro.