Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Kultúra

Febiofest 2017 prinesie aj to najlepšie z poľskej filmovej scény

Na snímke prezident Medzinárodného festivalu filmových klubov (MFFK) Febiofest Peter Dubecký (vľavo) a umelecký riaditeľ 24. ročníka festivalu Přemysl Martinek počas tlačovej konferencie v Bratislave 21. februára 2017. Foto: TASR - Michal Svítok

Spoluprácu slovenskej a poľskej kinematografie, ktorá má dlhoročnú tradíciu, ukáže tematická výstava Prieniky poľskej a slovenskej kinematografie, sprievodné podujatie tohtoročného Febiofestu.

Bratislava 1. marca (TASR) - Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest (2. - 8. 3.) prinesie na plátna vyše stovku celovečerných a krátkych filmov vrátane toho najlepšieho, čo za posledný rok vzniklo aj na poľskej filmovej scéne. Poľsko bude mať svoje horúce želiezka v ohni aj v súťaži krátkych filmov.

V programe 24. ročníka festivalu nechýba dielo barda poľskej kinematografie Andrzeja Wajdu Popol a diamant, jedno z najvýznamnejších počinov poľskej filmovej školy druhej polovice 50. rokov. Film, v ktorom režisér zachytáva jeden časový úsek zložitej histórie povojnového Poľska, uvidia diváci v digitalizovanej verzii. Premietať sa bude aj posledný film A. Wajdu Odrazy - intímny záznam posledného obdobia života pioniera avantgardy v Poľsku Władysława Strzemińského.

Drámu svetoznámej poľskej umeleckej rodiny Beksińských sa rozhodol zase spracovať poľský režisér Jan P. Matuszyński, ktorý sa zameral najmä na varšavskú etapu života slávneho poľského maliara a vedúcu osobnosť poľského modernizmu Zdisława Beksińského a jeho najbližších vo filme Posledná rodina.

Febiofest 2017 tiež uvedie v slovenskej premiére držiteľa Strieborného medveďa - Ceny Alfreda Bauera - snímku Cez kosti mŕtvych, v réžii svetoznámej poľskej režisérky Agnieszky Holland, ktorá bude hlavnou hosťkou festivalu. Diváci si budú môcť pripomenúť aj jej veľkofilm Jánošík - Pravdivá história.

Autobiografickú drámu podanú originálnym spôsobom o životných prioritách a vnútornej zmene vytvoril poľský režisér Jan Jakub Kolski vo filme Les, 4 ráno, ktorého je zároveň autorom scenára, kameramanom a producentom. Silný a autentický fabulárny dokumentárny portrét Ikona o pacientkach provinčnej psychiatrickej nemocnice na Sibíri vytvoril Wojciech Kasperski.

Dôležitou programovou sekciou festivalu je Súťaž krátkych filmov s názvom V strede Európy. V štyroch pásmach krátkych filmov sa stretnú hrané, dokumentárne a animované snímky do 30 minút z krajín V4 a Rakúska. Za Poľsko sa o hlavnú cenu budú uchádzať štyri filmy - Apokalypsa (r. Justyna Mytnik), Tri rozhovory o živote (r. Julia Staniszewska), Debut (r. Katarzyna Kijek) a tragikomická snímka Kŕč žuvacieho svalu (r. Kordian Kadziela).



Spoluprácu slovenskej a poľskej kinematografie, ktorá má dlhoročnú tradíciu, ukáže tematická výstava Prieniky poľskej a slovenskej kinematografie, sprievodné podujatie tohtoročného Febiofestu. Všetky vystavené plagáty pochádzajú zo zbierok Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Vernisáž sa uskutoční vo štvrtok 2. marca o 16.00 h v galérii Poľského inštitútu. Výstava potrvá do 29. marca.

TASR informoval Mário Kyseľ z Poľského inštitútu v Bratislave.