Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Kultúra

VIDEO: Nakrútia film inšpirovaný životom Alexandra Dubčeka

Na snímke zľava výkonná producentka Beata Greneche, producent Andrej Leca, scenárista Karol Hlávka a dramaturgička Zuzana Gindl Tatárová počas tlačovej konferencie k pripravovanému celovečernému hranému filmu s názvom Ľudská tvár, ktorý je inšpirovaný životom a osudmi Alexandra Dubčeka, 21. marca 2016 v Bratislave. Foto: TASR/Jakub Kotian

Autorom námetu a scenára pripravovaného filmu je Karol Hlávka, scenárista filmového hitu Fontána pre Zuzanu, ktorý sa téme 60. rokov a osobnosti A. Dubčeka venuje niekoľko rokov.


Bratislava 21. marca (TASR) - Ľudská tvár (The human face) - to je názov koprodukčného historického politického thrilleru inšpirovaného životom a osudmi Alexandra Dubčeka. Zámer nakrútiť celovečernú hranú snímku venovanú vedúcej osobnosti Pražskej jari a symbolu politiky s ľudskou tvárou na pozadí udalostí roku 1968 dnes v Bratislave predstavila spoločnosť LECA production. "Zastupuje mnohé osobnosti, iniciujeme dobrý obraz slovenskej kultúry nielen doma, ale aj v zahraničí. Síce doteraz sme nerobili na žiadnom filmovom projekte, ale kamera nie je nám neznáma, vytvorili sme päť benefičných televíznych galavečerov," uviedol na tlačovej konferencii producent Andrej Leca.

Autorom námetu a scenára pripravovaného filmu je Karol Hlávka, scenárista filmového hitu Fontána pre Zuzanu, ktorý sa téme 60. rokov a osobnosti A. Dubčeka venuje niekoľko rokov. Do projektu, ktorý mala režírovať "nestranná" osobnosť, prizvali aj dramaturgičku Zuzanu Gindl-Tatárovú. Produkčný tím oslovil s ponukou na réžiu a spoluprácu na scenári svetoznámeho ruského režiséra Andreia Konchalovského (Ujo Váňa, Runaway Train, Odysea, Sibiriáda, Tango & Cash, Dom bláznov, Lev v zime), úspešného aj v Hollywoode, oceneného na MFF v Benátkach aj v Cannes, držiteľa ocenení Emmy a Zlatých glóbusov. Po viacerých stretnutiach a konzultáciách vyťažený filmový i divadelný režisér, starší brat režiséra a herca Nikitu Michalkova, napokon súhlasil s účasťou na projekte.

"Definitívne rozhodnutie bolo, že urobíme film nielen o Alexandrovi Dubčekovi, ale hlavne o zobrazení určitých geopolitických situácií tej doby," doplnil producent filmu, ktorý si nekladie za cieľ sfilmovať biografiu známeho československého reformátora socializmu. Jeho tvorcovia chcú zmapovať "pravidlá hry, všeobecne fungujúcich mechanizmov moci, ktoré sa nevzťahujú iba na 60. roky, ale existujú v širokých geopolitických kontextoch a siahajú až do súčasnosti". "Je to naozaj vážna téma a tým, že Andrei Michalko Konchalovsky patrí medzi svetové osobnosti a hlavne je jedným z najvýznamnejších ruských režisérov a scenáristov, môžeme odhaliť určité veci, ktoré doteraz boli troška pod pokrievkou," dodal Andrej Leca k hranému politickému thrilleru, ktorý by mal mať premiéru v roku 2018 pri príležitosti 50. výročia Pražskej jari.

Tvorcovia prízvukujú, že napriek tomu, že nepôjde o biografický film, ale o hraný politický thriller, scenár má prísne dodržiavať historické súvislosti. Využívajú osobné výpovede svedkov, priateľov a rodiny A. Dubčeka, štátnikov a historikov. "Pre mňa je to skutočne výzva, ako pre horolezca Mount Everest. Zaujímalo ma to aj preto, že prichádzajú o generáciu mladší ľudia, ktorí majú záujem o veci, ktoré som nepredpokladal, že by už mali," konštatoval Karol Hlávka, ktorý už v minulosti pracoval na hranom dokumente o Dubčekovi. Jeho dobu prežil scenárista ako tínedžer a udalosti spojené s okupáciou ho hlboko poznačili. "Ovplyvnilo ma zmenené správanie dospelých, ktorí nám začali zatajovať veci, brali nám učebnice, ktoré nám vracali s vytrhanými stránkami. Nechápali sme to celkom, ale chápali sme dobre, že spoločnosť sa dostáva do schizofrénie, a tú schizofréniu sme zažívali 20 rokov," vysvetlil Hlávka, ktorý napriek prvotným pochybnostiam prijal fakt, že film Ľudská tvár bude režírovať ruský režisér. "Pochopil som, že to môže byť obohatenie, keď sa chceme na tieto udalosti pozrieť triezvo, bez nenávisti, pocitov ukrivdenia, že musíme hľadať spoločné východiská," doplnil s tým, že si postupne so slávnym režisérom začali vyjasňovať názory.

"Konchalovsky je filozof. Vedel som, že pôjde do hĺbky, a hneď to povedal - ja nechcem robiť životopisný film, zabudnite na všetko, čo ste doteraz o tejto téme vedeli, skúsme sa na to pozerať z iného hľadiska," prízvukoval scenárista skoro komorného filmu, ktorý sa na udalosti 60. rokov má pozerať "cez kľúčovú dierku". "Pre mňa je práca na tejto téme zároveň aj vysporiadavaním sa s problémami, ktoré mala moja generácia, ktorá bola okupáciou naozaj veľmi poznačená," dodal Hlávka.

Veľkú historickú osobnosť A. Dubčeka, najslávnejšieho Slováka vo svete, označila za svoju dlhodobú výzvu aj Zuzana Gindl-Tatárová. "Pre mňa je to shakespearovská figúra, niečo medzi pohľadom Stefana Zweiga na historickú osobnosť a shakespearovskou tragédiou," uviedla dramaturgička filmu. "Budeme sa snažiť urobiť portrét človeka - toho klauna so smutnou tvárou (ako ho ja vidím), ktorý sa pôsobením mocenských síl v istej konkrétne dobe dostal na pozíciu, s ktorou vôbec nerátal a ktorá ho vytlačila niekam, kde stál ako keby proti tomu, v čom vyrastal a čo bolo jeho duchovným aj politickým zázemím," povedala pre TASR Zuzana Gindl-Tatárová.

Film Ľudská tvár má podľa jeho tvorcov šancu obstáť nielen na Slovensku a v Česku, ale aj v medzinárodnom filmovom svete a môže zviditeľniť Slovensko a jeho miesto v Európe. Projekt je budovaný ako koprodukciou s ČR, Talianskom a Francúzskom.