Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Kultúra

Imro Weiner-Kráľ patril k priekopníkom slovenskej moderny

Na archívnej snímke výstava diel Imra Weinera-Kráľa. Foto: TASR - Tomáš Halász

Počas celého umeleckého vývinu boli jeho výtvarné myslenie a umelecký prejavpoznamenaný úsilím spojiť lásku k Francúzsku s láskou k rodnému Slovensku.

Považská Bystrica/Bratislava 26. októbra (TASR) - Maliar, grafik a ilustrátor Imro Weiner-Kráľ bol významným predstaviteľom slovenského výtvarného nadrealizmu (surrealizmu), pri ktorom sa inšpiroval folklórom, vidiekom, malomestom, ale aj životom v židovskom gete. Dnes uplynulo 115 rokov od jeho narodenia.

Počas celého umeleckého vývinu bolo výtvarné myslenie a umelecký prejav Imra Weinera-Kráľa poznamenaný úsilím spojiť lásku k Francúzsku s láskou k rodnému Slovensku. Jeho tvorba odráža celú škálu rôznych výrazov európskych umeleckých myslení vrátane secesného expresionizmu, kubizmu, ale najmä surrealizmu, ktorému dal originálnu "weinerovskú" podobu.

Narodil sa 26. októbra 1901 v Považskej Bystrici ako Imrich Weiner. V rokoch 1919-1922 študoval architektúru a maliarstvo na Českom vysokom učení technickom (ČVUT) a na Umelecko-priemyslovej škole v Prahe, od 1922 sa vzdelával na Akadémii výtvarných umení v nemeckom Düsseldorfe. V roku 1923 prešiel na Akadémiu výtvarných umení v nemeckom Berlíne a od roku 1924 študoval na prestížnej École des Beaux-Arts vo francúzskom Paríži.

Po návrate do rodného mesta v čase, keď ešte nedokázal vyžiť z vlastnej tvorby, pracoval ako úradník, litograf či lyžiarsky tréner. V rokoch 1930-1932 pôsobil v Bratislave, potom v rokoch 1939 až 1950 žil vo Francúzsku, kde sa v období druhej svetovej vojny aktívne zapojil do protifašistického odboja. Imro Weiner, ktorý si v tom čase k menu pripojil pseudonym Kráľ, údajne svoj výtvarný talent využíval na výrobu falošných dokladov a potravinových lístkov pre členov odboja v ilegalite.

Počas turbulentných vojnových rokov vraj okrem malieb krajinných scenérií sledoval pohyby nemeckých vojsk. Po roku 1945 bol pracovníkom a neskôr vedúcim Československej informačnej kancelárie v Paríži. V roku 1950 bol však z Francúzska vyhostený, krátko žil v Prahe, v Považskej Bystrici a potom až do konca života v Bratislave.

Diela Imra Weinera-Kráľa zachytávajú pomocou snových symbolov život na slovenskom vidieku, tematizujú umelcov židovský pôvod a približujú spoločenské problémy tej doby. Jeho tvorba z polovice 20. rokov minulého storočia má výrazné črty satiry a grotesknosti, ktoré v 30. rokoch minulého storočia nahradil baladický tón. Podľa autorových vlastných slov vo svojich dielach vždy rovnocenne spájal myšlienku, cit a techniku.

Osobitou modifikáciou surrealizmu v maliarskom prejave Imra Weinera-Kráľa sú prelínajúce sa rozličné perspektívy obrazového priestoru, časové roviny, zažité skúsenosti i snové predstavy. Okrem maľby sa výtvarník venoval tiež grafike, ilustrácii a plagátu. Jeho dielo vyvrcholilo humanistickými kompozíciami spájajúcimi lyrické, baladické a dramatické videnie sveta.

Popredný predstaviteľ moderného slovenského výtvarného umenia Imro Weiner-Kráľ zomrel 11. augusta 1978 v Bratislave vo veku 76 rokov.

Cenu nesúcu jeho menom od roku 2014 vyhlasujú, organizujú a udeľujú občianske združenie Spolok priateľov Imra Weinera-Kráľa a Francúzsky inštitút v Bratislave v spolupráci s Asociáciou teoretikov, kritikov a historikov výtvarného umenia na Slovensku. Cena Imra Weinera-Kráľa je exkluzívnou poctou pre významné žijúce osobnosti, ktoré prispievajú k rozvoju francúzsko-slovenskej kultúrnej spolupráce a dialógu týchto krajín.