Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Kultúra

Neexistujúce umenie v Bratislave: Výstavu uvidíte len cez aplikáciu

Na snímke výstava s neexistujúcim umením Augmented reality pri príležitosti 25. výročia bilaterálnych vzťahov medzi Slovenskom a Rakúskom v uliciach Bratislavy 29. decembra 2017. Foto: TASR/Dano Veselský

Podľa veľvyslanca Rakúskej republiky Helfrieda Carla tento projekt je kreatívnou oslavou vynikajúcich 25-ročných bilaterálnych vzťahov medzi našimi krajinami aj s ohľadom orientovaným do budúcnosti.

Bratislava 29. decembra (TASR) – Pri príležitosti 25. výročia bilaterálnych vzťahov medzi Slovenskom a Rakúskom otvorili v piatok vo virtuálnom verejnom bratislavskom priestranstve experimentálnu výstavu s neexistujúcim umením Augmented Reality.

Na Hodžovom námestí možno prostredníctvom špeciálnej mobilnej aplikácie vzhliadnuť do konca roku 2018 umelecké diela piatich umelcov z oboch krajín, ktoré sú vyjadrením bohatej spleti vzájomných vzťahov týchto krajín.

Podľa veľvyslanca Rakúskej republiky Helfrieda Carla tento projekt je kreatívnou oslavou vynikajúcich 25-ročných bilaterálnych vzťahov medzi našimi krajinami aj s ohľadom orientovaným do budúcnosti.



Po bezplatnom stiahnutí mobilnej aplikácie možno diela na troch okolitých budovách vidieť iba pomocou smartfónov a tabletov, nie sú zrealizované v skutočnosti na objektoch.

Budova Rakúskeho veľvyslanectva je miestom pre Austronautov - špeciálnu animáciu Stanislava Krajčiho aj video nasnímané z kinetických objektov modelov železníc a autodráh rakúskeho umelca Clemensa Fürtlera. Na objekte Tatra banky sa pohybujú z prstov vytvorené dynamické obrazy Doroty Sadovskej. Ďalším projektom pre túto budovu je inštalácia Tatra 148 Sebastiána Komáčka, ktorému prevyšujúca strecha z rôznych uhlov pohľadu pripomína vrch vyklápacej korby nákladnej Tatry 148.



V projekte Jozefa Vanča divák nasmerovaním smartfónu na jednu z troch budov spustí časť skladby Josepha Haydna. Toto hudobné dielo má nielen interaktívny, ale aj participatívny rozmer. Aby zaznela celá skladba, musia sa pripojiť ďalší prítomní diváci a podobným spôsobom oživia iné časti skladby namierením svojho zariadenia na zvyšné budovy. Spoločný začiatok a miesto aspoň troch divákov umožní odohrať kompletnú Haydnovu symfóniu.

"Je to využitie modernej techniky s umením, jeho spojenie s vedou. Výstava s neexistujúcim umením v tzv. rozšírenej realite, čiže augmented reality," zdôvodnil pre TASR kurátor projektu Crazykurators Biennale - Augmented Reality Juraj Čarný.