Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Kultúra

SND uvedie premiéru operného triptychu Giacoma Pucciniho

Na snímke sopranistka Mária Porubčinová počas tlačovej konferencie pred premiérou operných jednoaktoviek Giacoma Pucciniho Triptych: Sestra Angelika, Plášť, Gianni Schicchi v Bratislave 15. februára 2017. Foto: TASR/Michal Svítok

Režisérom troch jednoaktoviek v talianskom jazyku je Roman Polák, hudobne dielo naštudoval Rastislav Štúr, ktorý s Martinom Leginusom je aj dirigentom predstavenia.

Bratislava 15. februára (TASR) – Opera Slovenského národného divadla uvedie v piatok 17. februára o 18.00 h v historickej budove premiéru operného triptychu Giacoma Pucciniho Sestra Angelika, Plášť a Gianni Schicchi.

Režisérom troch jednoaktoviek v talianskom jazyku je Roman Polák, hudobne dielo naštudoval Rastislav Štúr, ktorý s Martinom Leginusom je aj dirigentom predstavenia, scénu navrhol Pavel Borák, kostýmy Peter Čanecký, zbormajstrom je Ladislav Kaprinay, dramaturgom Pavol Smolík. V jednotlivých postavách účinkujú Miroslav Dvorský, Daniel Čapkovič, Sergej Tolstov, Adriana Kohútková, Eliška Weissová, Monika Fabianová, Denisa Hamarová, Ján Ďurčo, Roman Krško, Jozef Kundlák, Ivan Ožvát, Eva Hornyáková, Katarína Juhásová-Štúrová, Jitka Sapara-Fischerová, Denisa Šlepkovská, Martin Malachovský, Ján Babjak a ďalší umelci. Spoluúčinkuje orchester a zbor Opery SND a Bratislavský chlapčenský zbor. Inscenácia vzniká v koprodukcii Opery Slovenského národného divadla s Operou Národného divadla moravskosliezskeho v Ostrave.

Jednoaktové opery sa neraz ocitajú až v druhom slede diváckeho záujmu. Menší časový pôdorys, ktorý majú k dispozícii, sa môže stať dôvodom, že v diele sa nerozohrá dramatický príbeh závažnejšieho rozsahu a posolstva. A navyše: kratšie opery treba navzájom spájať, aby spolu vytvorili celý operný večer. To však nie je jednoduché, keďže naturel každého diela, jeho obsah či hudobný štýl je celkom špecifický a spojenie dvoch či viacerých opier v jednom večere sa tak môže stať skôr kontraproduktívnym. Našťastie však existujú aj výnimky, takou je napríklad „súrodenecký vzťah“ Mascagniho Sedliackej cti a Leoncavallových Komediantov, ktorí majú síce dejstvá dve, ale nie celovečerný rozsah, teda diel, ktoré sa bežne premiérujú a uvádzajú spoločne.



Ďalšou z výnimiek je práve trojica Pucciniho jednoaktových opier, vytvárajúcich Triptych. Spája ich navzájom Pucciniho nezameniteľný veristický kompozičný jazyk, autorova neomylná hudobno-dramatická intuícia. Práve vďaka nej všetky predlohy, ktorými sa inšpiroval, získavajú hlbší zmysel, stojaci na fenomenálnej hudobnej reflexii charakterov postáv a vzťahov medzi nimi. K tomu všetkému sa pridáva aj osviežujúci žánrový kontrast medzi týmito dielami. Ak diváka prvé z nich, Plášť, uvádza do sveta chudobných lodníkov na parížskej Seine a rozohráva tragický príbeh surovej vraždy zo žiarlivosti, druhé Sestra Angelika diváka vedie medzi múry kláštornej klauzúry, v ktorej vo svojom vnútri zápasí s osudom mladá šľachtičná, matka nemanželského dieťaťa. A napokon tretie z diel, Gianni Schicchi, je komickým príbehom o zomierajúcom zámožnom pánovi, okolo ktorého sa roztočí vír dedičstva zažiadaných príbuzných.



„Opera sa pravidelne snaží zapĺňať biele miesta na dramaturgickej mape. My sme pomerne mladá kultúra, veď len prvá storočnica je pred nami, takže je našou povinnosťou, aby sme sa vyrovnali s veľkými dielami opernej literatúry, ktoré tu ešte nezneli. V tomto duchu sme nedávno uviedli Mozartovu operu La clemenza di Tito, s rovnakým zámerom skvelé dielo Charlesa Gounoda Romeo a Júlia. S týmto zameraním pristupujeme k Pucciniho Triptychu, hoci dve diela z neho v Bratislave v SND už zazneli, je to jednoaktovka Plášť a Gianni Schicchi. Ale kompletne toto dielo nielen v opere SND, ale ani na Slovensku ešte nikdy nezaznelo, takže teraz je to slovenská premiéra kompletného uvedenia tohto výnimočného triptychu,“ povedal pre TASR na dnešnom predpremiérovom stretnutí s médiami riaditeľ opery Slavomír Jakubek.