Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Kultúra

Muzikál Sibyla, kráľovná zo Sáby je prepletený víziami modernej doby

Na snímke Ilona Csáková, jedna z hlavných protagonistiek muzikálu Sibyla, kráľovná zo Sáby, sa účastní na tlačovej konferencii v Bratislave 2. februára 2017. Foto: TASR/Daniel Veselský

Prináša cudziu kultúru, ľudí v orientálnom oblečení, doposiaľ nevídané zvieratá a bohatstvo. Sibylu predostiera kráľovi svoje vízie a proroctvo o ďalekej budúcnosti Jeruzalemu, ale aj celého sveta.

Bratislava 16. februára (TASR) – Bratislavským divákom sa v stredu (15.2.) večer v Incheba aréne predstavil nový pôvodný český muzikál Sibyla, kráľovná zo Sáby. Autorom hudby, libreta aj textov piesní je Miro Procházka, režisérom Radek Baleš. Choreografom Libor Vaculík, scénu navrhol Daniel Dvořák, kostýmy Josef Jelínek.

V postave kráľa Šalamúna sa predstavil Daniel Hůlka, v úlohe Sibyly Eva Burešová, v postave Latify, pestúnky Sibyly, Ilona Csáková, v ďalších úlohách potom Zbyněk Fric, Martin Pošta, Marek Lhotský, Vanda Károlyi. Muzikál mal premiéru 17. marca minulého roka v pražskom divadle Hybernia. CD s piesňami z muzikálu vyšlo 25. októbra 2016 a diváci si ho mali možnosť kúpiť počas prestávky predstavenia.

Príbeh muzikálu vychádza zo Starého zákona, hoci historici sa v názore na existenciu samotnej Sibyly rozchádzajú. Na pozvanie kráľa Šalamúna prichádza Sibyla, kráľovná zo Sáby, do Jeruzalemu. Prináša cudziu kultúru, ľudí v orientálnom oblečení, doposiaľ nevídané zvieratá a bohatstvo. Po jej príchode nasleduje veľkolepé uvítanie a veľká hostina, ktorú usporiada kráľ Šalamún. Sibyla venuje kráľovi vzácne poklady a dary, ako hosť na kráľovskom dvore spoznáva múdrosť veľkého panovníka. Medzi kráľom Šalamúnom a kráľovnou Sibylou vzplanie veľká láska.



Šalamún má možnosť lepšie spoznať Sibylu, ktorá predostiera kráľovi svoje vízie a proroctvo o ďalekej budúcnosti Jeruzalemu, ale aj celého sveta. Velerada kniežatstva na čele so Sadokom spriada proti kráľovnej intrigy a snaží sa ju vyhostiť zo zeme. Hlavnou príčinou odchodu kráľovnej je narodenie jej a Šalamúnovho syna Menelika, ktorého chce kráľ aj proti vôli kniežatstva prehlásiť následníkom trónu. Sibyla odchádza so svojím sprievodom a verným priateľom Pisárom, ktorý je do kráľovnej zamilovaný. Sibyla a Pisár nikdy nedorazili do svojej vlasti. Ich púť končí v púšti, kde Sibyla plní svoje poslanie a diktuje svoje proroctvá a poznanie o Bohu. Šalamún je zdrvený odchodom kráľovnej a snaží sa nájsť nový zmysel života v hromadení majetku a získavaní nových vedomostí o iných kultúrach. Celý historický príbeh je prepletený víziami budúcej modernej doby.

Nápaditá scéna, výpravné kostýmy, svetelné efekty a predovšetkým hudba a spevácke výkony protagonistov aj zboru oslovili divákov. Pritom v obsadení neboli desiatky známych mien, ako býva pri pražských produkciách muzikálov zvykom. Akurát Incheba nedokáže ani pri najlepšej snahe nahradiť atmosféru klasického divadla. Zaslúžený bol záverečný standing ovation, samozrejme, najväčšia časť potlesku pri klaňačke patrila Danielovi Hůlkovi a dvom dámam - Eve Burešovej a Ilone Csákovej.

„Som nadšený. Vždy je to riziko, pretože divadlo má svoju atmosféru aj technické parametre, museli sme s architektom scény Danielom Dvořákom vymyslieť, ako scénu v Inchebe postavíme. Podľa názoru hercov sme to vytvorili monumentálnejšie ako na domácej scéne v Prahe. Mám pocit, že to malo jedinečnú atmosféru pri prvom vystúpení na Slovensku,“ uviedol po skončení pre TASR autor muzikálu Procházka.

Podľa neho samého pripravoval tento muzikál desať rokov. „Beriem to vždy tak, že nerátam čas, koľko som venoval hudbe, koľko libretu a textom. Najťažšie v súčasnej dobe je nájsť priestor, respektíve divadlo, kde sa to bude hrať. To nám z tých etáp trvalo najdlhšie. Som šťastný, že som našiel divadlo v Prahe, že som našiel koproducenta, pretože toto je česko-slovenský projekt, mimoriadne finančne náročný. Nebolo to jednoduché, cesta bola dlhá. Rozprával som s doktorom Janečkom a ten vravel, že správny muzikál musí zrieť ako víno a musí mať cez desať rokov. A ten môj to má,“ dodal Procházka.