Streda 17. apríl 2024Meniny má Rudolf
< sekcia Magazín

Ruskí vedci pomenovali skamenelinu plaza po V.I. Leninovi

Lenin Foto: wnd.com

Ichtyosaury boli veľké morské plazy, ktoré sa v oceánoch Zeme objavili prvýkrát pravdepodobne v druhohorách.

Moskva 30. marca (TASR) - Ruskí paleontológovia pomenovali nedávno objavenú skamenelinu ichtyosaura po Leninovi. Agentúre RIA Novosti to povedal šéf Prírodopisného múzea pri Uľjanovskej štátnej univerzite.

Ichtyosaury boli veľké morské plazy, ktoré sa v oceánoch Zeme objavili prvýkrát pravdepodobne v druhohorách, čo je geologický názov obdobia spred 251 miliónov až 65 miliónov rokov. Sú to predkovia dnešných jašteríc a hadov a nepatria medzi dinosaury.

"Na mene 'Leninia stellans' sme sa zhodli s kolegami. Na tomto mene nie je nič neobvyklé - mnoho nových objavov sa pomenúva podľa slávnych ľudí," uviedol Gleb Uspenskij, stojaci na čele múzea v meste Uľjanovsk.

V roku 2012 tím bádateľov z univerzít Yaleovej a Harvardovej pomenoval pravekého jaštera po Barackovi Obamovi - Obamadon gracilis: údajne inšpirovaný typickým úsmevom amerického prezidenta s vycerenými zubami, približuje RIA Novosti.

V ten istý rok bol nový druh parazitického červa, žijúceho v Keni, pomenovaný Paragordius obamai - takisto na počesť prezidenta Obamu. Podľa článku v on-line vedeckom recenznom časopise Plos One je tento cudzopasník charakteristický predovšetkým "absenciou potreby mužského pohlavia", a preto dostal okamžite prezývku "lesbický parazit", všíma si ruský spravodajský server.

Uspenskij vysvetlil, ako funguje proces pomenúvania: "'Leninovská' časť označuje rod, a 'stellans' (čo znamená hviezdny alebo nádherný) označuje typový druh. Ak nájdeme iného ichtyosaura z tohto rodu, dostane odlišné meno. 'Leninov úsmev', napríklad."

Skamenelina podľa paleobiologickej databázy pochádza z obdobia spred 125 alebo 122 miliónov rokov.

Paleontológovia našli ichtyosaurovu nekompletnú lebku pred niekoľkými rokmi pri dedine Kriuši v Uľjanovskej oblasti. Uľjanovsk je rodným mestom vodcu boľševickej revolúcie Vladimira Iľjiča Lenina.

"Lebka je vyše metra dlhá. Vonkajším vzhľadom pripomínal ichtyosaurus dnešného delfína a živil sa rybami a mäkkýšmi," doplnil Uspenskij.

Skamenelina zostáva v miestnom uľjanovskom múzeu.