Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Magazín

Toto sú najčastejšie chyby, ktoré robia ľudia na letisku. Poznáte ich?

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Lietanie nie je taká samozrejmosť ako jazda v aute alebo vo vlaku. V spleti terminálov, s batožinou a s cestovateľskou horúčkou je ľahké na niečo zabudnúť.

Bratislava 20. júna (TASR) - Väčšina ľudí cestuje lietadlom len niekoľkokrát do roka, ak vôbec. Lietanie nie je taká samozrejmosť ako jazda v aute alebo vo vlaku. V spleti terminálov, s batožinou a s cestovateľskou horúčkou je ľahké na niečo zabudnúť.

Prísť na letisko s niekoľkohodinovou časovou rezervou sa môže zdať začiatočnícke a trochu paranoidné, ale vždy lepšie, ako zmeškať let. Myslieť na to je dobré najmä v prípade, ak sa cestujúci presúva na letisko v čase dopravnej špičky. Na letisku je vhodné byť aspoň dve hodiny pred plánovaným odletom a k ceste na letisko by si mal každý prirátať dostatočnú rezervu pre prípad dopravnej zápchy, poruchy auta a podobne.

Aj napriek tomu, že sa píše rok 2017, stále veľa ľudí stojí na check-ine v dlhých radoch. Nie každý vie, že zaregistrovať sa na let, môže aj z domu cez internet alebo z letiskového kiosku. Aj v prípade, že cestujúci má batožinu, jej odovzdanie prebehne v tomto prípade oveľa rýchlejšie. Oplatí sa stiahnuť si aj mobilnú aplikáciu prepravcu. Tá môže upozorniť na meškajúci let ešte v čase, keď bude dovolenkár doma baliť kufre.

Šanca, že sa na letisku stratí batožina, je nižšia ako 1 %. O niečo vyššia je šanca, že si kufor niekto pomýli a miesto svojho zoberie druhý. Dá sa tomu predísť výrazným označením batožiny napríklad farebnou páskou.

"Ak sa vaša batožina predsa len na pohyblivom páse nezjaví, alebo je poškodená, obráťte sa v prvom rade na pult Výdaj batožiny (Baggage claim), prípadne na zákaznícke centrum prepravcu, kde vyplníte sťažnosť. V 80 % prípadov býva batožina lokalizovaná a vrátená majiteľovi do 36 hodín. Nepríjemné je, ak sa ocitnete v cudzine bez osobných vecí. Prepravca má v tomto prípade povinnosť uhradiť vám náklady s tým spojené. Doklad o nákupe oblečenia a hygienických potrieb si preto uschovajte," radí Martina Cvachová, z poisťovne Groupama.

Podľa nej aj v prípade poškodenia má cestujúci nárok na odškodné. Nie vždy sa dá spoľahnúť na ústretové jednanie letísk alebo leteckých spoločností. Nie každý je dostatočne jazykovo zdatný, aby si svoje práva vydobyl. Preto urobí dobre, ak sa pred cestou poistí. "Cestovné poistenie osôb zvyčajne pokrýva aj poistenie batožiny, jej stratu počas prepravy alebo jej neskoré dodanie leteckou spoločnosťou, prípadne aj stratu dokladov či mobilu. Cestovné poistenie je hrou o čas. Preto pri jeho výbere berte do úvahy aj rýchlosť, s akou poisťovňa dokáže vybaviť škodovú udalosť,“ uzatvára Cvachová.