< sekcia Magazín

Menej ojazdené letné gumy by mali byť vždy na zadnej náprave

Ilustračné foto Foto: TASR/Pavel Neubauer

Podľa inštruktora Školy bezpečnej jazdy Mariána Čabáka treba bez ohľadu na typ osobného auta, výkon i rozloženie hmotnosti menej zjazdené plášte umiestniť na zadnú nápravu.

Bratislava 11. apríla (TASR) - Medzi vodičmi koluje podľa automobilových odborníkov mnoho fám. Jednou z nich má byť aj tá o prezúvaní a o tom, na ktorú nápravu dať lepšie, teda menej zodrané letné gumy z minulej sezóny.

Podľa inštruktora Školy bezpečnej jazdy Mariána Čabáka treba bez ohľadu na typ osobného auta, výkon i rozloženie hmotnosti menej zjazdené plášte umiestniť na zadnú nápravu. V žiadnom prípade však neodporúča použitie plášťov, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň tri až štyri milimetre. "Takáto pneumatika je pre použitie nebezpečná," upozornil.

Ako ďalej poznamenal, dôvody prečo dať lepšie plášte vždy na zadnú nápravu sú relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. "Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta. Čím má auto väčší rázvor, teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou, tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach," vysvetlil Čabák.

Poukázal na to, že pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. "Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku," doplnil.

Lepšie plášte na prednej náprave podľa jeho slov uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia, keď auto stále "pekne" brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje. "Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba," zhrnul.

Priblížil, že ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane oveľa rýchlejšie signál od horších jazdných vlastností o tom, že brzdenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami.

"Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži oveľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac v bezpečí. Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov," uzavrel.

Páči sa mi TERAZ.SK na Facebooku

Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy z TASR priamo na vašom Facebooku.