Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Magazín

Pred sviatkami ľudia nakupujú najmä potraviny

Ilustračná snímka. Foto: TASR – Milan Kapusta

Veľká noc je jedným z dôležitých období v roku pre maloobchodníkov z hľadiska spotreby domácností v oblasti potravín.

Bratislava 27. marca (TASR) - Počas veľkonočného týždňa si doprajeme o pätinu až takmer tretinu viac ako počas priemerného týždňa v roku. Zatiaľ čo nakupovanie v Česku sa sústredí na štvrtok a piatok, na Slovensku sa intenzívnejšie nakupuje už od pondelka až do Zeleného štvrtka. Ukázal to kontinuálny monitoring nákupného správania domácností GfK Consumer Panel Services za rok 2015, ktorý sleduje nákupy rychloobrátkového tovaru na reprezentatívnej vzorke 1500 slovenských a 2000 českých domácností.

Veľká noc je jedným z dôležitých období v roku pre maloobchodníkov z hľadiska spotreby domácností v oblasti potravín. Vo veľkonočnom týždni minie český kupujúci až o pätinu a slovenský kupujúci až takmer o tretinu viac ako počas priemerného týždňa v roku.

Pri pohľade na tieto sviatky z minulých rokov možno vidieť, že Česi nakupujú vo veľkonočnom týždni nadpriemerne hlavne vo štvrtok a v piatok, pričom počas Veľkonočného pondelka sú priemerné denné výdavky na potraviny a drogériu najnižšie, len niečo okolo tretiny výdavkov priemerného dňa.

Na Slovensku vidieť počas veľkonočného týždňa intenzívne nakupovanie už od začiatku týždňa, ktoré vrcholí na Zelený štvrtok, keď nakupovanie Slovákov dosiahne až dvojnásobnú intenzitu. Naopak, Veľký piatok je už podpriemerný a na Veľkonočný pondelok je nakupovanie minimálne. Počas jedného nákupu sú kupujúci v oboch krajinách ochotní zaplatiť až o štvrtinu viac v porovnaní s priemerným výdavkom na nákup počas celého roka.

V nákupoch domácností možno nájsť v týchto dňoch rôzne typické výrobky pre obdobie Veľkej noci. Ide najmä o zvýšené zastúpenie čokoládových a sezónnych cukroviniek, slaných pochutín, alkoholických nápojov, čerstvej zeleniny a ovocia. Samozrejme, nechýbajú ani vajíčka a typické mäsové výrobky, akým je veľkonočná šunka. Vyššie zastúpenie v nákupných košíkoch si nájde i špeciálne veľkonočné pečivo, ale taktiež majonézy.

Keďže Veľká noc symbolizuje aj príchod jari, spája sa toto obdobie aj s jarným upratovaním. Preto v nákupoch nezaostávajú ani drogériové kategórie.

TASR informovala Katarína Lepiešová z GfK.