Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Magazín

Reklamy v rádiách bolo vlani viac, najviac sa o to zaslúžili eurofondy

ilustračné foto Foto: TASR/AP

Ide o medziročný nárast vo výške 16,7 percenta.

Bratislava 28. februára (TASR) – Objem investícií do reklamy na rozhlasovom trhu vlani narástol. V šiestich celoštátnych slovenských rádiách prekročil výšku 82,5 milióna eur. Ukázal to monitoring reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.

Výsledok predstavuje medziročný nárast vo výške 16,7 percenta, informovala v tlačovej správe TNS Slovakia. Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie.

Päť zo šestice rádií bolo súčasťou monitoringu i v roku 2014. V priebehu vlaňajška vstúpilo na trh Rádio Vlna, jeho vznik však podľa PR manažérky spoločnosti Vladimíry Bunčákovej nemal výrazný vplyv na rastúci trend.

„Na celkovom objeme výdavkov do reklamy sa Rádio Vlna podieľalo iba dvoma percentami,“ vysvetlila Bunčáková. Objem reklamných výdavkov zvyšnej pätice rádií dosiahol vlani 81,1 mil. eur, v roku 2014 to bolo 70,8 milióna eur.

Lepšie sa darilo všetkým monitorovaným rozhlasovým staniciam – nárast reklamy zaznamenala každá. Najväčšie Rádio Expres, ktoré vlani kontrolovalo tretinu trhu s reklamou (trhový podiel 35 %), medziročne narástlo v reklame o 14 percent. Výška jeho reklamného rozpočtu dosiahla 29,2 milióna eur.

Trhová dvojka Fun rádio (trhový podiel 30 %) si medziročne polepšilo o 4,5 percenta. Najvýraznejší, až 40-percentný nárast reklamy zaznamenala trhová trojka rádio Jemné (trhový podiel 16 %). Hlavný rozhlasový okruh RTVS – Slovensko 1 medziročne rástlo o 22 percent. Stanica bola vlani trhovou štvorkou (trhový podiel 11 %). O 6,4 percenta sa medziročne zvýšili reklamné výdavky rádiu Europa 2 (trhový podiel 7 %).

O najväčší prílev zdrojov z reklamy sa rádiám postarali eurofondy. Ich operačné programy boli najviac komunikovanou komoditou s celkovými výdavkami vo výške 6,2 milióna eur. V predošlých rokoch vedúci reklamný segment osobných áut sa umiestnil až na treťom mieste (4,4 milióna eur).

Osobné autá predbehla kategória propagácie časopisov s celkovými výdavkami 4,3 milióna eur. Nasledovali segmenty: predajcovia domácich spotrebičov (3,3 mil. eur), noviny (3 mil. eur), supermarkety (2,9 mil. eur), predajcovia nábytku (2,7 mil. eur), portály (2,5 mil. eur) a obchodné centrá (2,3 mil. eur).

TNS Slovakia zostavila rebríček 15 najväčších zadávateľov reklamy. Nezahrnula do neho vládne inštitúcie zo segmentu Operačné programy. „Týchto zadávateľov nezverejňujeme, vykazujeme to v rámci jednej kategórie,“ vysvetlila pre TASR Bunčáková.

V rebríčku sa umiestnili tri obchodné reťazce (Coop Jednota, Tesco, Billa), tri automobilky (Citroën Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia) a dve banky (Prima banka a OTP banka). Najväčším zadávateľom reklamy v uplynulom roku bola spoločnosť News and Media Holding s výdavkami 2,4 milióna eur.

Monitoring ukázal i to, že najviac reklamy mohli poslucháči v rádiách počuť 11. decembra 2015. V šiestich monitorovaných celoštátnych staniciach bolo odvysielaných spolu 1500 reklamných spotov. Najdlhší reklamný blok odvysielalo Fun rádio v utorok 16. júna 2015 popoludní. Trval 7 minút a 15 sekúnd.