Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Magazín

Zahraničie oceňuje štúdiu slovenských vedcov o horskej flóre

Ilustračné foto Foto: TASR/Milan Kapusta

Štúdia publikovaná v svetoznámom vedeckom magazíne Science ukazuje, že horské rastliny sa v rámci kontinentu posúvajú do vyšších nadmorských výšok.

Bratislava 20. apríla (TASR) - Svetoznámy vedecký magazín Science dnes zverejnil štúdiu medzinárodného tímu, na ktorej sa podieľali slovenskí vedci Robert Kanka a Jozef Kollár zo Slovenskej akadémie vied.

"Štúdia publikovaná v Science ukazuje, že horské rastliny sa v rámci kontinentu posúvajú do vyšších nadmorských výšok. To má často za následok vyšší počet druhov na najvyšších miestach horských vrcholov, pretože kolonizátori z nižších nadmorských výšok začínajú tieto vrcholy osídľovať," uviedol Kanka. Výsledky výskumu podľa neho navyše poukazujú na to, že tento pohyb druhov smerom nahor môže viesť k redukcii druhovej bohatosti.

"Každý takýto článok, najmä v najprestížnejšom časopise, je pre prírodovedca celoživotným snažením a túžbou. Z tohto hľadiska si uvedomujeme, že je to veľký úspech a sme veľmi radi," povedal pre TASR vedec. Na druhej strane dodáva, že výskum si vyžiadal veľmi veľa práce v teréne, analýz a syntéz. "Je to príjemný pocit, že snaha a veľké úsilie bolo odmenené," podčiarkol Kanka. Slovenskí vedci z Ústavu krajinnej ekológie SAV v prieskume monitorovali vrcholy vo Vysokých a Západných Tatrách, v Alpách overovali metodiku. "Výskumné dáta zo Slovenska sme vyprodukovali my," spresnil vedec.

Vedci detailne skúmali 66 horských vrcholov rozmiestnených medzi severom Európy a juhom Stredozemného mora. Výsledky skúmania vyplynuli z porovnania stavu na skúmanom území v roku 2001 a v roku 2008. Podľa Kanku sa bude výskum prebiehať aj naďalej. Medzinárodnú výskumnú skupinu viedla Rakúska akadémia vied a Viedenská univerzita.

Ilustračné foto
Foto: TASR/Milan Kapusta

Zvyšovanie počtu druhov sa našlo len na vrcholoch severnej a centrálnej Európy. Paradoxne, počty druhov stagnovali alebo klesali na takmer všetkých plochách v mediteránnom regióne.

"Naše výsledky ukazujú, že pokles na mediteránnych plochách je znepokojujúci, pretože sú to pohoria s veľmi unikátnou flórou a veľkým podielom druhov vyskytujúcich sa len tam a nikde inde na svete," uviedol hlavný autor štúdie Harald Pauli. Pozorované druhové straty boli podľa neho zreteľnejšie na nižších vrcholoch, kde sú rastliny sužované skôr nedostatkom vody ako na zasnežených vysokých štítoch.

Len pred niekoľkými týždňami zaznamenala významný úspech trojica slovenských vedcov, ktorí v spolupráci s tímom vedcov pod vedením Alvara Sancheza z Univerzity v Barcelone navrhli a vytvorili obal na ukrytie predmetov v magnetickom poli. Kým barcelonskí vedci prišli s pôvodnou myšlienkou, slovenskí vedci ju dokázali experimentálne potvrdiť a vytvoriť magnetický plášť neviditeľnosti. O výskume taktiež informoval magazín Science.