Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Magazín

UNIKÁTNE FOTOGRAFIE: Takto vyzerali bratislavské mosty kedysi

Pohľad na most SNP z pravého brehu Dunaja, 07.10.1974. Foto: TASR / L. Grešner

Vďaka portálu Vtedy.sk prinášame unikátne dobové fotografie z archívu TASR s originálnymi popiskami.

Bratislava 7. august (Teraz.sk) - Mosty oddávna spájali. Inak tomu nebolo ani v južnej časti Slovenska kadiaľ preteká tok Dunaja. Teraz.sk prináša unikátne fotografie mostov na Dunaji.



BRATISLAVSKÉ MOSTY
Most Lafranconi
Na moste Mládeže cez Dunaj v Bratislave pri Lafranconi sa blíži dôležitý postupový termín výstavby. Pracovníci Doprastavu chcú totiž do konca augusta spojiť jeho pravú časť medzi druhým a tretím mostným pilierom. V súčasňosti im ostavájú na zabetónovanie necelé štyri metre do konečného spojenia. Nepracuje sa však len na hlavnom mostnom objekte, ale i na oboch estakádach, ku ktorým sa hladujú pripájaním zjazdná a výjazdná vetva, 08.08.1989.
Foto: TASR / Alexander Buzinkay


Za účasti zástupcov inžinierskych, projektových a rozhodujúcich stavebných dodávateľských a subdodávateľských organizácií spojazdnili 26. marca v Bratislave pravú stranu diaľničného mosta Mládeže, štvrtého cez rieku Dunaj v hlavnom meste SR, 26.03.1991.
Foto: TASR / Drahotín Šulla


Most SNP
Oslavy SNP - Otvorenie mosta V Bratislave bola v sobotu 26. augusta manifestácia na počesť 28.výročia Slovanského národného povstania. Manifestácia bola spojená s odovzdaním nového mosta céz Dunaj. Medzi vzácnymi hosťami bol aj generálny tajomník ÚV KSČ dr. Gustáv Hasák. Manifestáciu otvoril člen Predsedníctva ÚV KSS, vedúci tajomník MV KSS v Bratislave Gejza Šlapka. V zastúpení organizácií záčastnených na výstavbe tohto impozantného diela podal riaditeľ n.p. Doprastav v Bratislave, ktorý bol generálnym dodávateľom stavby Ing. Dušan Miklánek čestné hlásenie generálnemu tajomníkovi ÚV KSČ Gustávovi Husákovi o dokončení stavby. Hlavný prejav na manifestácii predniesol generálny tajomník ÚV KSČ dr. G.Husák. Generálny tajomník ÚV KSČ Gustáv Husák potom odhalil pamätnú tabuľu na pilieri estakády nového mosta. Súdruh Husák potom prestrihol pánsku a odovzdal nový most do používania, 26.08.1972.
Foto: TASR / Štefan Petráš


Prvé dni prevádzky exkluzívnej bratislavskej novinky - kaviarneBystrica v pylóne nového mosta SNP cez Dunaj ukázali, že sa stane miestom, ktoré bude príležitosťou pre príjemné chvíľky oddychu nielen Bratislavčanov, ale aj návštevníkov metropoly na Dunaji. Hostí vábia nielen špeciality, nápojov a jedál, ktoré inde nedostať, ale najmä nezabudnuteľný panoramatický pohľad na rozrastajúce sa mesto, starobylý hrad i živý ruch po vodnej tepne, 06.03.1974.
Foto: TASR / Z. Repová


Štefánikov most
Slávnostné otvorenie mostu M.R.Štefánika cez Dunaj v Bratislave. Stráž na bratislavskom moste, 04.02.1946.
Foto: TASR / Jozef Teslík

Slávnostné otvorenie mostu M.R.Štefánika cez Dunaj v Bratislave. Stráž na bratislavskom moste.
Foto: TASR / Jozef Teslík


Most Apollo
Most Apollo (Počas výstavby sa označoval ako Most Košická) za účasti verejnosti a hostí slávnostne otvorili 4. septembra v roku 2005. Záber z vtáčej perspektívy niekoľko dní pred naplavením mostného telesa na pilier pri petržalskom brehu Dunaja v Bratislave, 16. septembra 2004.
Foto: TASR / Štefan Puškáš


Foto: TASR


Most hrdinov Dukly
Novú významnú dopravnú tepnu - diaľnično—železničný most Hrdinov Dukly cez Dunaj v Bratislave, ako aj niektoré nadväzné investície odovzdali 8.novembra v plnom rozsahu s dvojmesačným predstihom do prevádzky. Na slávnostnom akte sa zúčastnila stranícka a vládna delegácia vedená členom Predsedníctva ÚV KSČ a prvým tajomníkom ÚV KSS Jozefom Lenártom a ďalší hostia. Pohľad na most Hrdinov Dukly cez Dunaj v Bratislave, 08.11.1985.
Foto: TASR / Peter Šimončík


Novú významnú dopravnú tepnu - diaľnično—železničný most Hrdinov Dukly cez Dunaj v Bratislave, ako aj niektoré nadväzné investície odovzdali 8.novembra v plnom rozsahu s dvojmesačným predstihom do prevádzky. Na slávnostnom akte sa zúčastnila stranícka a vládna delegácia vedená členom Predsedníctva ÚV KSČ a prvým tajomníkom ÚV KSS Jozefom Lenártom a ďalší hostia. Pohľad na most Hrdinov Dukly cez Dunaj v Bratislave, 08.11.1985.
Foto: TASR / Peter Šimončík


MEDVEĎOV
Most v Medveďove
Cestnú rampu zrekonštruovali pracovníci Cestných stavieb n.p. Nitra, závod Bratislava za trinásť mesiacov oproti plánovaným pätnástim. Zrekonštruovaný úsek je dlhý 266 metrov. Pôvodná šírka vozovky sa zo šiestich metrov rozšírila na 10,5 m, čím vznikla dvojprúdová jazdná dráha. Zosilňovala sa aj mostná konštrukcia, ktorú zároveň zdvihli o 2,5 metra, aby sa umožnil prechod vyšších plavidiel pod mostom. Na rekonštrukcii sa spoločne s našimipodnikmi podielali aj pracovníci maďarského podniku Hídépitö Vállalat, 28.12.1973.
Foto: TASR / B. Palkovič


Oficiálni hostia na zrekonštruovanom moste, 28.12.1973.
Foto: TASR / B. Palkovič


KOMÁRNO
Alžbetin most
Slávnostné otvorenie cestného dunajského mostu v Komárne. Dohotovený most cez Dunaj v Komárne, 05.01.1946.
Foto: TASR / Jozef Teslík


Slávnostné otvorenie cestného dunajského mostu v Komárne. Generálplukovník Červenej armády Golický pri symbolickom prestrihnutí pásky, čím sa dal most do prevádzky, 05.01.1946.
Foto: TASR / Jozef Teslík


Železničný most
Minister dopravy a verejných prác generál Hasal na obhliadke rekonštrukčných prác po Slovensku. Pohľad na rozbitý železničný most v Komárne, 11.08.1945.
Foto: TASR / Cích


Lokomotíva použitá pri posledných zaťažkávacích skúškachpred odovzdaním mostu Rekonštrukčné práce na železničnom moste cez Dunaj natrati Komárno (Železnice SR) - Komárom (Maďarskéželeznice) boli 10.októbra 1998 ukončené tri dni predplánovaným termínom. Výluka skončila o 15.3 0 h. Prvývlak, ktorý prešiel mostom, bol osobný vlak z Budapeštido Bratislavy s príchodom do Komárna o 17.50 h.Rekonštrukcia sa začala 21. septembra, kedy bolaprerušená železničná prevádzka okrem tejto trate aj medzistanicami Chotín-Komárno na trati z Nových Zámkov, kde dokonca septembra zrekonštruovali železničný most nadriekou Váh. Na obnovení dunajského mosta spolupracovalipracovníci Železnice SR a Maďarských železníc, 11.10.1998.
Foto: TASR / Ladislav Vallach


ŠTÚROVO
Most Márie Valérie
Most Márie Valérie , 10. júna 2007
Foto: TASR – H. Mišovič


Otázna obnova štúrovského mosta Mária Valéria cez Dunaj Chýrny štúrovský a ostrihomský most Mária Valéria, v minulosti spájal slovenský a maďarský breh Dunaja. V súčasnosti z mosta ostali len dva príbežné oblúky, zvyšok bol zničený počas druhej svetovej vojny. 0 jeho obnove sa rokuje posledných šesť rokov. Z fondu projektu PHARE je prisľúbených 5 miliónov ECU. Čerpanie prisľúbenej finančnej čiastky je však možné len do konca júna 1997 - dovtedy by mal byť hotový projekt a stavebné povolenie. Vzhľadom na reálne podmienky nevyzerá na to, že prípravné práce sa stihnú v termíne a hrozí prepadnutie finančnej podpory podľa zásad z projektu PHARE. V súčasnosti dopravu zabezpečuje kompa Mahartu a súkromná slovenská osobná loď PLUTOMostný oblúk končí na pravom príbežnom pilieri, 02.12.1996.
Foto: TASR / Štefan Puškáš