Magazín

Vedci tvrdia, že majú presvedčivé dôkazy o existencii deviatej planéty

TASR, 20. januára 2016 22:02

Objekt nazvaný predbežne Planéta deväť obieha okolo Slnka v priemere v dvadsaťkrát väčšej vzdialenosti ako Neptún.

Ilustračné foto Foto: TASR
New York 20. januára (TASR) - Dvaja americkí astronómovia tvrdia, že majú presvedčivé dôkazy o možnej existencii deviatej planéty v našej slnečnej sústave. Toto nebeské teleso je asi desaťkrát ťažšie ako Zem, píšu Konstantin Batygin a Mike Brown z California Institute of Technology (Caltech) v článku zverejnenom v časopise Astronomical Journal.

Objekt nazvaný predbežne "Planéta deväť" obieha okolo Slnka v priemere v dvadsaťkrát väčšej vzdialenosti ako Neptún, momentálne najvzdialenejšia známa planéta našej slnečnej sústavy. Jeden obeh tak potenciálnej planéte trvá 10.000-20.000 rokov.

"Prvýkrát za viac ako 150 rokov existujú presvedčivé dôkazy, že doterajší prieskum našej slnečnej sústavy bol neúplný," uviedol Batygin.

Obaja vedci však možnú novú planétu ešte nevideli na vlastné oči. Ich dôkazy sa zatiaľ zakladajú iba na matematických modeloch a počítačových simuláciách. Podľa Browna je však bez diskusie, že hľadaným telesom je planéta. Má byť 5000-krát ťažšia ako Pluto, ktoré bolo v roku 2006 preradené do kategórie trpasličích planét. Brown dokonca tvrdí, že "Planéta deväť" je "najplanétovejšia zo všetkých planét v slnečnej sústave".

Hneď po objave planéty Neptún v roku 1846 sa objavili špekulácie, že za jeho obežnou dráhou by mohla existovať ďalšia planéta, ktorú americký astronóm Percival Lawrence Lowell nazval Planéta X. Ňou by sa podľa jeho hypotézy dali vysvetliť zjavné rozdiely v obežných dráhach obrích planét, najmä Urána a Neptúna.

V roku 1930 bolo objavené Pluto, ktoré sa oficiálne stalo onou deviatou planétou. V roku 1978 však vedci dospeli k záveru, že Pluto je príliš malé, aby ovplyvnilo dráhy obrích planét, čo malo za následok krátke hľadanie desiatej planéty.

Časť astronómov zastáva názor, že Planéta X neexistuje. Iní takto označujú každú neobjavenú planétu mimo našej slnečnej sústavy bez ohľadu na jej vzťah k Lowellovej hypotéze.
Zdielať článok na FacebookPáči sa mi TERAZ.SK na facebooku