Magazín

Vedci objavili gravitačné vlny, ktoré predpovedal Einstein

TASR, 11. februára 2016 21:49, aktualizované 12. februára 10:30

Vyzerá to na Nobelovu cenu, poznamenal Karsten Danzmann z Inštitútu Maxa Plancka pre gravitačnú fyziku v Hannoveri. Objav prirovnal k rozšifrovaniu štruktúry DNA.

V roku 1879 sa narodil židovský nemecko-americký fyzik, zakladateľ štatistickej fyziky a termodynamiky a tvorca všeobecnej a špeciálnej teórie relativity, modernej kozmológie a relativistickej astrofyziky ALBERT EINSTEIN, laureát Nobelovej ceny (1921). Zomrel 18.4.1955. Foto: TASR
Washington 11. februára (TASR) - Medzinárodnému vedeckému tímu sa podarilo objaviť gravitačné vlny, nepatrné poryvy v štruktúre časopriestoru, ktorých existenciu pred storočím predpovedal Albert Einstein. Objav týchto vĺn, ktoré vznikajú pri prudkých kolíziách vo vesmíre, podľa astronómov otvára dvere novému spôsobu skúmania kozmu, píše agentúra AP.

Astrofyzici k objavu dospeli vlani v septembri vylepšeným zariadením LIGO, ktorého hodnota je 1,1 miliardy dolárov. Gravitačné vlny zaznamenali pri vzdialenej zrážke dvoch čiernych dier, čo je jedným zo spôsobov, ako tieto poryvy vznikajú. Niektorí fyzici to prirovnávajú k objavu Higgsovho bozónu z roku 2012, iní tvrdia, že ide o ešte väčší objav.

"Dá sa to naozaj prirovnať iba k momentu, keď Galileo teleskopom po prvý raz zhliadol planéty. Naše chápanie vesmíru sa dramaticky zmenilo," uviedol teoretický fyzik Abhay Ashtekar z Pennsylvánskej štátnej univerzity.

Gravitačné vlny, o ktorých sa zmienil Einstein v roku 1916 vo svojej všeobecnej teórii relativity, predstavujú mimoriadne jemné poryvy v časopriestore, štvorrozmernom prostredí kombinujúcom čas s priestorovými veličinami. Ak sa zrazia obrovské, ale kompaktné objekty ako čierne diery alebo neutrónové hviezdy, vyšlú naprieč vesmírom gravitačné poryvy.

Na snímke je historický dokument vzťahujúci sa k predpovedi Alberta Einsteina o existencii tzv. gravitačných vĺn, 11. februára 2016. Foto: TASR/AP

"Vyzerá to na Nobelovu cenu," poznamenal Karsten Danzmann z Inštitútu Maxa Plancka pre gravitačnú fyziku (AEI) v Hannoveri, ktorý je vedúcim európskej časti výskumného tímu. Objav prirovnal k rozšifrovaniu štruktúry DNA.

K objavu sa pre stanicu BBC vyjadril aj expert na čierne diery Stephen Hawking, ktorý uviedol, že ide o prelomový okamih v dejinách vedy. "Gravitačné vlny poskytujú úplne nový pohľad na vesmír. Schopnosť ich detekcie má potenciál na zásadný prevrat v astronómii. Tento objav je prvým zistením binárneho systému čiernych dier a prvým pozorovaním ich zlučovania," dodal.
Zdielať článok na FacebookPáči sa mi TERAZ.SK na facebooku