Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia

Európsky outletový trh rastie aj napriek kríze

maketa prvého outletového centra na Slovensku - D1 Outlet, ktorý vyrastá pri Senci Foto: TASR/Michal Svítok

Podľa odhadov poradenskej spoločnosti FSP Ltd. 201 európskych outletových centier (okrem Ruska a Turecka) zaznamenalo v roku 2012 nárast tržieb na celkových 10,8 miliardy eur.

Bratislava 30. mája (TASR) - Európske outletové centrá expandovali aj v roku 2012 napriek všeobecnej stagnácii na retailovom trhu. Tržby outletových operátorov sa minulý rok vyšplhali na 10,8 miliardy eur, čo predstavuje 60-% nárast oproti predkrízovému obdobiu z roku 2007.

Európske nákupné centrá oproti tomu zaznamenali v minulom roku pokles tržieb viac než o 30 %. Súčasným trendom sú turisti z Ázie a Južnej Ameriky, ktorých európske outlety lákajú vyše 60-% zľavami na luxusné značky a ktorí tak tvoria významné percento z celkového obratu.

Trendy ukazujú, že ľudí neodradila od nákupov značkového oblečenia ani ekonomická kríza. Je pozitívnym signálom, že európskemu outletovému trhu sa darí a naďalej zaznamenáva nárast. Podľa tretieho najväčšieho európskeho vlastníka outletových centier môžeme tento rok počítať až s 20-% rastom predajov. Naopak, trh nákupných centier kontinuálne klesá. Z údajov Real Capital Analytics Inc. vyplýva, že zisk nákupných centier v kontinentálnej Európe sa v prvej polovici roka 2012 prepadol o 34 % na 6,1 miliardy eur,“ povedal projektový manažér ONE Fashion Outlet Vladimír Kozár.

Podľa odhadov poradenskej spoločnosti FSP Ltd. 201 európskych outletových centier (okrem Ruska a Turecka) zaznamenalo v roku 2012 nárast tržieb na celkových 10,8 miliardy eur. Majitelia a operátori benefitujú viac z outletových centier ako z bežných nákupných centier, pretože získavajú 18 % z ceny každého predaného kusa v ich outletoch. Tržby outletových centier zvyšujú počas krízy aj turisti, ktorí sa v európskych outletoch stávajú fenoménom. Do outletov ich lákajú predovšetkým luxusné značky za rozumné ceny. Turisti najmä z Číny, Austrálie a Brazílie môžu pri jednom nákupe značkového tovaru so zľavou vyše 60 % ušetriť až 1500 eur v porovnaní s nákupom v ich krajine.

„Neistá ekonomická situácia všeobecne zbrzdila rozvoj nových outletových projektov. V roku 2012 bolo v Európe plánované otvorenie 18 outletových centier, no len do 5 z nich mohli nakoniec zavítať návštevníci. Tie, ktoré otvorili, však zaznamenali enormný nárast predajov,“ uviedol Kozár. „Slovensko ako jediné z okolitých krajín doteraz nemalo vlastný outlet. O to viac ma teší, že výstavba prvého a najväčšieho slovenského outletového centra ONE Fashion Outlet, ktoré má už teraz 50-% obsadenosť, rekordne napreduje. V súčasnosti rokujeme o obsadení ďalších 15 % nájomnej plochy, aby sme mohli návštevníkom ponúknuť čo najkvalitnejší mix svetových módnych značiek. Tým napĺňame náš prísľub zákazníkom, ktorí budú môcť urobiť svoje prvé nákupy už koncom októbra 2013,“ uzavrel Kozár.