Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia

Gröhling: Mali by sme upustiť od kreditného systému, má nedostatky

Na archívnej snímke Branislav Gröhling. Foto: TASR - Vladimír Benko

V dnešnom systéme kredity nie sú o zlepšení kvalifikácie, ale o zvýšení platu. Učitelia často absolvujú nepotrebné vzdelávanie len preto, že majú nízky plat a potrebujú si ho zvýšiť, povedal Gröhling.

Bratislava 13. augusta (TASR) – Mali by sme upustiť od systému naháňania kreditov, pretože má množstvo nedostatkov a je iba systémom na zvýšenie nízkeho platu učiteľov v školskom systéme. Namiesto toho by sme mali prenechať iniciatívu na školy a učiteľov, aby si vyberali také vzdelávanie, ktoré je pre nich potrebné. Pre TASR to uviedol poslanec Národnej rady (NR) SR Branislav Gröhling (SaS) v súvislosti s úpravou kreditového systému, ktorý je zahrnutý v novom zákone o pedagogických a odborných zamestnancoch.

"V dnešnom systéme kredity nie sú o zlepšení kvalifikácie, ale o zvýšení platu. Učitelia často absolvujú nepotrebné vzdelávanie len preto, že majú nízky plat a potrebujú si ho zvýšiť. Na druhej strane poznám aj mnoho učiteľov, ktorí absolvujú kvalitné vzdelávania, zaplatia zaň, ale kredity nedostanú, lebo ho systém neuznáva," uviedol Gröhling. V navrhovanom zákone je podľa neho viacero nedostatkov. "Za krátke špecializačné štúdium dostane učiteľ desať kreditov, za 250-hodinové rozširujúce štúdium dostane iba 15 a za rigoróznu skúšku nedostane nič," uviedol.

Pripravovaný zákon upravuje získané kredity nerovnomerne, myslí si to prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman. "Za funkčné vzdelávanie pre vedúcich zamestnancov bude možné získať 60 kreditov, za rozširujúce vzdelávanie pre učiteľov podobnej náročnosti iba 15 kreditov a za špecializačné vzdelávania pre učiteľov desať kreditov. Takto stanovené kredity bude veľmi ťažké uplatniť pre účely vyplácania príplatku," uviedol pre TASR Crmoman. Podľa neho sú tu nerovnomernosti v počtoch kreditov. "Je pravdepodobné, že kto nezíska ešte rýchlo kredity do konca roka, po novom roku to už bude veľmi náročné. Kým sa rozbehnú nové formy vzdelávania, noví učitelia budú mať problém získať kredity a tak sa vytvorí vákuum," uviedol Crmoman.

SKU so zrušením kreditov nemá problém, avšak tvrdí, že sa tak môže stať, ale len v prípade, ak bude učiteľ ohodnotený na úrovni učiteľa vo vyspelých krajinách OECD. "Zákon však v jeho podobe vnímame ako nekoncepčný. Je to len upravená verzia starého zákona, nejde o nový model. Systém vzdelávania a kreditových príplatkov nemá dlhodobo motivačný charakter," dodal Crmoman.

Kreditový systém v školstve by mal prejsť zmenou. Kreditový príplatok by mal po novom platiť len sedem rokov. Vyplýva to z nového zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktorý je v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zákon je možné pripomienkovať do 14. augusta.