Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Regióny

Spomienkou na ruský nápis Počemu? odštartovala kampaň k augustu '68

Snímka z otvorenia vernisáže Obraz normalizácie - Československá dokumetnárna fotografia po roku 1968, 27. júna 2018 v Bratislave. Foto: TASR - Pavol Zachar

Po invázii cudzích vojsk sa objavili na stenách, múroch, chodníkoch a plotoch verejných priestranstiev nápisy a zúfalé výkriky protestujúce proti okupácii.

Banská Bystrica 10. augusta (TASR) – Umeleckým obnovením ruského nápisu na chodníku na banskobystrickom Námestí SNP "Počemu?", čo v slovenčine znamená "Prečo?", odštartoval v piatok Inštitút pre verejné otázky (IVO) kampaň Nerozumieme. Mladým ľuďom má priblížiť augustové udalosti spred 50 rokov, keď 21. augusta 1968 na územie vtedajšieho Československa vtrhli vojská krajín Varšavskej zmluvy. V nápise sa objavila i pravopisná chyba, presne tak, ako dokumentuje dobová fotografia z rovnakého miesta.

"Podľa nás je 50 rokov po okupácii Československa povedomie o tejto udalosti najmä u mladých ľudí nízke, preto sme presvedčení, že už len z úcty k jej obetiam je potrebné si to pripomenúť," reagoval Grigorij Mesežnikov, prezident IVO s tým, že dôležité fakty a atmosféru tých dní chcú mladej generácii priblížiť prostredníctvom stránky www.nerozumieme.sk.

Po invázii cudzích vojsk sa objavili na stenách, múroch, chodníkoch a plotoch verejných priestranstiev nápisy a zúfalé výkriky protestujúce proti okupácii. Mnohé boli napísané v azbuke, keďže najväčším symbolom tej udalosti boli ruské tanky v uliciach.

"Azbuka a ruština ako jazyk bola vtedy povinne vyučovaná už na základných školách. Dnešní mladí jej nerozumejú a na tomto sme postavili metaforický nápad kampane," uviedol autor nápadu Ivan Fiedler, copywriter reklamnej agentúry.

"Zobrali sme autentické heslá z tej doby a použili ich v dnešnej, umeleckejšie stvárnenej podobe. Tak ako dnešní mladí nerozumejú azbuke a čudným nápisom na vizuáloch, tak ani vtedajší mladí nerozumeli, ako je možné porušiť medzinárodné právo a byť okupovaný cudzími vojskami. To je pointa kampane," dodal Fiedler.

Jej jadro je v online prostredí a banneroch, natívnych článkoch, azbuke či v krátkych videách známych osobností. Doplnkovými médiami sú vonkajšie reklamné plochy a rozhlasové spoty.

Vpád vojsk Varšavskej zmluvy je jednou z najväčších čiernych škvŕn v našich dejinách. Vtedy bol násilne potlačený demokratizačný obrodný proces v krajine, vyhasli životy nevinných ľudí, z toho 19 na Slovensku počas prvých dvoch dní a nastalo viac ako 20 rokov "normalizácie".

Kampaň podporuje i pamätník týchto augustových dní 77-ročný Ľudovít Hedera, ktorý 21. august 1968 prežil v Trenčíne a stal sa svedkom viacerých tragických udalostí v Bratislave.

"Útok piatich našich najbližších spojencov sme vnímali, ako keď vám brat vrazí nôž do chrbta. Boli sme zhrození," opísal Hedera.