Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 16. máj 2024Meniny má Svetozár
< sekcia Regióny

Bývalý baník so záľubou vyrába z dreva modely rôznych vozidiel

Model prvého indického parného rušňa. Foto: TASR/Pavol Remiaš

Bohumil Frajka má v zbierke má aj Formulu 1, parný valec, prvý parný autobus, staré vojenské bojové vozidlá aj hasičské autá.

Prievidza 13. júla (TASR) – Modely parných lokomotív, prvých parných i benzínových automobilov, ale aj kamiónov, traktory s prívesmi a ďalšie historické vozidlá vytvoril bývalý baník Bohumil Frajka (69) z Prievidze.

Zaujímavosťou je, že sú z rôznofarebného dreva, prevažne ovocných stromov, a sú pomerne presné vo všetkých detailoch.

Frajka pochádza Malaciek a pôvodne ešte ako chlapec chcel byť stolárom. Kamarát ho však nahovoril, aby išiel s ním za učňa do Bane Nováky. V podzemí odpracoval 18 rokov, potom ho zo zdravotných dôvodov preradili na povrch, kde pôsobil aj ako fotograf na propagačnom oddelení.

Model parného autobusu z roku 1873
Foto: TASR/Pavol Remiaš
Ale práca s drevom ma bavila neustále. Najskôr som v provizórnej dielni v pivničných priestoroch činžiaka vyrábal vyrezávané poličky, skrinky, ba zhotovil som pre seba aj spálňu so skriňami. Aj by som bol v tejto činnosti pokračoval, ale nebolo kde uskladňovať materiál. Tak som sa začal venovať vytváraniu rôznych modelov autíčok,“ uviedol pre TASR.

"Mojím prvým modelom bol automobil značky Ford. Toto auto sa mi veľmi páčilo, kúpiť som si ho, samozrejme, nemohol, tak som si povedal, že ho teda vyrobím v zmenšenej podobe. Ale nebolo to jednoduché. Pri ručnej výrobe rôznych súčastí som nemal ešte dostatok skúseností. Zo začiatku som nedokázal dobre odhadnúť ich pomer," konštatoval autor. Mnohé súčasti musel zahodiť a vyrobiť nové. Práca na Forde mu trvala takmer štyri roky. Napokon bol s prácou spokojný a pochvala od kamarátov ho podnietila k pokračovaniu v tejto záľube.

Tu bude player


Dostal sa mu do rúk kalendár starých áut a podľa obrázkov vytvoril ďalšie modely. Zistil, že jednotlivé časti, ak ich nechce zvýrazňovať farbou, môže odlíšiť používaním rôznych druhov dreva. Objavil krásu kresby predovšetkým v ovocných drevinách. „Za najkrajšie drevo považujem jednoznačne orech, ale používam aj slivkové, marhuľové, čerešňové, višňové či broskyňové drevo. Menej už hrušku či jabloň,“ vysvetlil Frajka. Pracuje v garáži, iba s jednoduchými pracovnými nástrojmi. Má malý sústruh, ale aj širokú paletu vrtákov, pílok, dlát, rezbársku súpravu a brúsny papier.

Prvá anglická parná lokomotíva Thatcher Perkins.
Foto: TASR/Pavol Remiaš
Doteraz vytvoril už 50 modelov a má rozpracované ďalšie. Môže sa pochváliť aj prvými parnými rušňami. Pri ich zostavovaní sa inšpiroval knihou, ktorú si za týmto účelom kúpil. Vytvoril modely prvých parných rušňov z Anglicka, USA, ba aj Indie a Číny. Potom sa odhodlal zhotoviť model parnej lokomotívy typu 464 z roku 1933, ktorú zrekonštruovali členovia Prievidzského parostrojného spolku. Lokomotívu volajú Ušatá pre vzhľad jej prednej časti pripomínajúcej uši. Až do roku 1978 premávala na trati do Bratislavy. Dlho si na ňu Bohumil robil zálusk. Potom si ju raz vyfotografoval a pustil sa do práce. Trvalo mu to 11 týždňov. Ušatá patrí medzi jeho najväčšie modely. Meria 108 centimetrov a jej hmotnosť je 15 kilogramov. Pýši sa aj modelom automobilu slávnej značky Laurin & Klement z roku 1905. V knihe o starých autách našiel fotografiu verzie pre poštové auto. Povrch karosérie vyrobil z orechovej kôry.

Vo svojej zbierke má aj Formulu 1, parný valec, prvý parný autobus, staré vojenské bojové vozidlá aj hasičské autá. V posledných rokoch sa s modelmi zúčastňuje aj na rôznych výstavách a podujatiach pre ľudových majstrov. Mnohí by si chceli jeho modely kúpiť, ale priznal, že sa s nimi nedokáže rozlúčiť.