Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 26. máj 2024Meniny má Dušan
< sekcia Regióny

Časť peňazí na kúpu autoportrétu D. Skuteckého chce SSG získať od ľudí

Na snímke je pohľad na časť expozície významného slovenského maliara Dominika Skuteckého v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici Foto: TASR - Dušan Hein

Väčšiu časť z celkovej finančnej sumy už galéria získala z Fondu na podporu umenia a od svojho zriaďovateľa Banskobystrického samosprávneho kraja. Chýba jej ešte posledná čiastka 4000 eur.

Banská Bystrica 25. októbra (TASR) - Stredoslovenská galéria (SSG) v Banskej Bystrici sa snaží získať do svojej zbierky od súkromného majiteľa autoportrét maliara Dominika Skuteckého (1849 - 1921). Vila, kde tento známy maliar býval, je dnes súčasťou galérie a je v nej stála expozícia jeho diel. Informovala o tom galéria.

Väčšiu časť z celkovej finančnej sumy už galéria získala z Fondu na podporu umenia a od svojho zriaďovateľa Banskobystrického samosprávneho kraja. Chýba jej ešte posledná čiastka 4000 eur, ktorú sa teraz snaží získať cez verejnú zbierku na donio.sk. Každý, kto prispeje, získa atraktívne odmeny ako napríklad reprodukcie diel, katalógy a obľúbené suveníry.

Skutecký je jedným z najvýznamnejších umelcov v slovenských dejinách. Jeho tvorba vyniká predovšetkým maliarskou zručnosťou, vychádzajúc zo štúdia olejomalieb renesančných majstrov ako Tizian, Veronese či Tintoretto. Jeho asi najznámejším obrazom je Trh v Banskej Bystrici. Na vrchole kariéry sa rozhodol usadiť v Banskej Bystrici, odkiaľ pochádzala jeho manželka Cecília Löwy. Pre svoju rozrastajúcu sa rodinu si nechal postaviť originálnu neorenesančnú vilu, ktorú vyzdobil unikátnym sgrafitom s medailónmi Raffaela a Tiziana a alegorickou sochou maliarstva. V priestrannom ateliéri na poschodí prijímal návštevy umelcov, obchodníkov, zberateľov a významných osobností, ktoré portrétoval. Jedným z posledných, no najvzácnejších diel je práve jeho Autoportrét v ateliéri z roku 1919.

"Tento originálny autoportrét môžeme preto považovať za akúsi umelcovu osobitú galériu, zvečňujúcu jeho samotný ateliér, ktorý bol nenávratne v rámci celej maliarovej vily vyplienený a dokonca obsadený gestapom ešte počas druhej svetovej vojny," uvádza galéria.