Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 17. máj 2024Meniny má Gizela
< sekcia Regióny

DPB podpísal zmluvu na dodávku električiek za takmer 37 mil. eur

Nový typ električky Foto: Teraz.sk/DPB
Na snímke vozovňa DPB na Hroboňovej ulici. Foto: TASR/Martin Baumann

Nové električky by sa mali v uliciach hlavného mesta postupne objaviť do roku 2015.

Bratislava 31. júla (TASR) - Dopravný podnik Bratislava (DPB) podpísal so spoločnosťou Škoda Transportation zmluvu na dodávku pätnástich jednosmerných električiek v celkovej hodnote 36,75 milióna eur. Nové električky by sa mali v uliciach hlavného mesta postupne objaviť do roku 2015. Súčasťou tendra je aj opcia na dodávku ďalších pätnástich električiek a opcia na údržbu vozidiel na obdobie 15 rokov. TASR o tom informovala hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Jednosmerné päťčlánkové električky typu 29 T majú kapacitu 241 cestujúcich, z toho je 69 miest na sedenie. "Nové električky ponúknu predovšetkým komfortné cestovanie, sú kompletne vybavené klimatizáciou," priblížila hovorkyňa. Električky budú tiež disponovať kamerovým systémom so šiestimi vnútornými a šiestimi vonkajšími kamerami. "Samozrejmosťou je aj prehľadný audiovizuálny a informačný systém vrátane zariadenia pre hlasovú komunikáciu medzi nevidiacimi cestujúcimi a vodičom," podotkla Staneková.

Pre ľudí so zníženou pohyblivosťou bude v električke pripravená výklopná plošina, pokračuje Staneková, a takmer celá električka bude koncipovaná ako nízkopodlažná. "Nové jednosmerné električky majú podvozok s rozchodom na 1000 mm a prvý a posledný podvozok sú plne otočné," vysvetlila s tým, že ich maximálna prevádzková rýchlosť je 65 km/h. "Elektrická výzbroj sa nachádza na streche vozidla a pri brzdení dochádza k rekuperácii energie, čo spoločne s asynchrónnymi trakčnými motormi znižuje náklady na prevádzku i údržbu," dodala. Od roku 1996 ide podľa Stanekovej o vôbec prvý nákup úplne nových električiek pre DPB.

Podpisom tejto zmluvy ukončil dopravný podnik tri veľké obstarávania na nákup nových vozidiel – električiek aj trolejbusov, primárne financovaných z prostriedkov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava (OPD). "S využitím opcie príde k radikálnej obnove prestarnutého vozového parku mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, ktorá by v prípade trolejbusov mala dosiahnuť takmer 100-percentnú obnovu a v prípade električiek približne polovičnú," povedal generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi.



Spolu s 15 obojsmernými električkami s opciou na ďalších 15 električiek by tak mohla Bratislava získať v najbližších rokoch spolu celkovo 60 nových vozidiel. Do hlavného mesta pribudne aj 80 nových trolejbusov s opciou na ďalších 40 vozidiel.

DPB vyhlásil verejné obstarávanie na nové jednosmerné aj obojsmerné električky ešte vlani začiatkom novembra. Zelenú električkám a trolejbusom dalo ministerstvo dopravy. Šéf rezortu Ján Počiatek predtým zastavil projekt podzemného vlaku, odôvodnil to štúdiou realizovateľnosti, ktorá projekt neodporučila. Peniaze sa tak mali využiť na náhradné projekty v Bratislave a v Košiciach.

Strata DPB klesla za uplynulé tri roky o vyše 8 miliónov eur

Dopravný podnik Bratislava (DPB) znížil od roku 2010 svoju stratu o vyše osem miliónov eur. Kým v roku 2010 sa pohybovala na úrovni desiatich miliónov eur, vlani dosiahla 1,8 milióna eur. Po dnešnom kontrolnom dni v DPB to vyhlásil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

"Stratu podniku produkovanú viac rokov platili banky, a to úvermi, ktoré DPB poskytovali. Koncom roku 2010, resp. v polovici roku 2011 však banky dali signál, že už nie sú pripravené pokračovať, ak neuvidia konsolidáciu financovania," pripomenul negatívne hospodárske smerovanie podniku spred troch rokov Ftáčnik s tým, že dopravný podnik by už tak nemohol pokračovať vo svojom ďalšom fungovaní. Nové vedenie však podľa neho úlohu začať konsolidovať danú mestom splnilo a problém s úvermi už DPB nemá. "Dnes sme v stave, že podnik má konsolidované ekonomické hospodárenie, dokázal zredukovať svoje náklady a znížiť stratu, ktorá bola plánovaná na rok 2011," dodal Ftáčnik.

V roku 2011 sa strata DPB dostala z 10 na úroveň 6,9 milióna eur. "Veľké číslo tam vtedy znamenali takzvané oprávky, teda samotná strata bola podstatne nižšia, okolo 2,5 milióna eur," vysvetlil primátor. Za minulý rok bola strata už len okolo 1,8 milióna eur. "Keby sme odpočítali faktor zvýšenej ceny nafty a opráv, ktoré bolo treba urobiť na tuneli a DPB ich robil za vlastné peniaze, tak by podnik naplnil ten cieľ, s ktorým sme vstupovali do roku 2012, a to dosiahnuť vyrovnané hospodárenie," argumentoval primátor. Podotkol, že podnik stále jazdí 45 miliónov vozokilometrov. "Poskytujeme taký komfort ako v roku 2010, za tri roky sme výkony výrazne neznížili," dodal.



Dopravný podnik má podľa jeho šéfa Ľubomíra Belfiho aj tento rok plánovanú stratu, a to na úrovni troch miliónov. "Tak nám to vychádzalo na začiatku roka z hľadiska toho, že mesto nemohlo poskytnúť viac zdrojov, ale tak to bolo aj vlani," pripomenul. Predpokladanú stratu chce ale DPB podľa svojho šéfa znížiť. "Na nulu to však bude veľmi ťažké. Tento rok nám tak ako vlani do nákladov vošiel ďalší milión na tunel," dodal Belfi.

Primátor dnes tiež ocenil, že DPB ukončil tri veľké obstarávania – na jednosmerné a obojsmerné električky a taktiež trolejbusy. "Videli ste pri tendri na trolejbusy, že to vôbec nebolo jednoduché. Dlho sa takéto veci neobstarávali, skúsenosti chýbali," okomentoval primátor fakt, že prvú súťaž na trolejbusy DPB zrušil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Úspešná bola až druhá. Prvé vozidlá by sa mali v uliciach mesta objaviť už budúci rok.

Ftáčnik pripomenul, že sa bude diskutovať aj o tom, ako modernizovať vozový park autobusov. "Aj tam dostávame signály, že to, čo dnes máme k dispozícii, má obmedzenú životnosť," podotkol. Podľa Belfiho má DPB minimálne 120 autobusov, ktoré sú v priemere 15 až 20 rokov staré. Primátor zopakoval, že modernizovať sa s pomocou európskych peňazí budú aj električkové trate. Tá v Dúbravke by sa mala začať na jar. Dopravný podnik pripravuje aj projekt modernizácie depa.

Od začiatku roka DPB podľa Belfiho vypovedalo funkčnosť 35 vozidiel. Podnik preto vypísal súťaž na prenájom trolejbusov aj autobusov. "To je rámcová zmluva, ktorá je pripravená pre prípad, že by sme v decembri, januári, vo februári museli prenajať nejaké vozidlá, aby sme vedeli zabezpečiť normálnu výpravu," dodal šéf DPB.

Na snímke vozovňa DPB na Hroboňovej ulici
Foto: TASR/Martin Baumann