Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Regióny

DPB po druhýkrát začal obstarávať nové trolejbusy za milióny eur

Ilustračné foto. Foto: TASR/Michal Svítok

DPB chce nakúpiť 15 sólo vozidiel, 15 sólo vozidiel s pomocným pohonom a 50 kĺbových trolejbusov.

Bratislava 10. apríla (TASR) - Na nákup trolejbusov už Dopravný podnik Bratislava (DPB) vyhlásil novú opakovanú súťaž.

Prvú zákazku za vyše 70 miliónov eur musel zrušiť. Nariadil mu to Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) a za zrušenie bol aj primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Pre diskriminačné podmienky sa do nej totiž prihlásil iba jeden uchádzač. Kritériá na vyhodnotenie ponúk teraz DPB zmenil, upravil bodové hodnotenie.

DPB chce nakúpiť 15 sólo vozidiel, 15 sólo vozidiel s pomocným pohonom a 50 kĺbových trolejbusov. Pri prvom tendri, ktorý podnik vyhlásil ešte vlani v novembri, udeľoval za celkovú cenu trolejbusov 40 bodov, za kritérium cena údržby 20 bodov a úroveň technického riešenia 40 bodov.

ÚVO dopravnému podniku vyčítal, že dostatočne nešpecifikoval spôsob vyhodnotenia kritéria cena údržby a pri úrovni technického riešenia zase udeľoval buď maximálny alebo nulový počet bodov. Zvýhodnený tak mal byť napríklad uchádzač, ktorý ponúkne karosériu s piatimi dverami. Podľa úradu to bolo diskriminačné a nepodporovalo to čestnú hospodársku súťaž. Do súťaže sa tak mala prihlásiť česká Škoda Electric s karosériou od SOR Libchavy, ktorá je blízka finančnej skupine J&T.

V opakovanom tendri bude o niečo viac rozhodovať cena, tomuto kritériu udelil DPB navyše 20 bodov a uchádzač tak za ňu teda dostane celkovo 60. Za kritérium cena údržby získa menej, a to 15 bodov a rovnako menej dostane za úroveň technického riešenia - 16. Po bode za každý z troch typov trolejbusu dostane za jeho pohotovostnú hmotnosť, za maximálnu celkovú obsaditeľnosť a taktiež za podiel počtu miest na sedenie dostupných z nízkej podlahy k počtu všetkých miest na sedenie.

Do novej súťaže môžu uchádzači predkladať svoje ponuky do 27. mája. Dopravný podnik bude v ten deň otvárať aj obálky. Pre každý trolejbus žiada údržbu počas ôsmich rokov alebo do najazdenia 560.000 kilometrov, ak si ju DPB objedná do pol roka od schválenia prvého trolejbusu na prevádzku. Obstarávateľ zároveň žiada opciu na ďalších 20 kĺbových a 20 sólo trolejbusov. Lehota na dodanie vozidiel je 48 mesiacov od zadania zákazky. Peniaze z Európskej únie treba vyčerpať do konca roka 2015.

ÚVO rozhodnutia k tendrom na električky nezmení

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) trvá na tom, že jeho rozhodnutie k tendrom na električky a trolejbusy v Bratislave bolo správne a zákonné. Pre TASR to povedal jeho hovorca Ján Mažgút v reakcii na žaloby firmy Teknoplast. Tá sa obrátila na súd, lebo si myslí, že úrad mal iný meter pri vyhodnocovaní súťaže na nákup električiek, ktorá ďalej pokračuje a iný pri medializovanom tendri na trolejbusy. Ten totiž nariadil zrušiť. Dopravný podnik Bratislava (DPB) už v tomto prípade vyhlásil novú súťaž.

Všetky námietky Teknoplastu proti trom tendrom, ktoré DPB vyhlásil ešte vlani v novembri, ÚVO zamietol. Konateľ spoločnosti Miroslav Kondrlík však tvrdí, že v tendroch na električky sa nachádzajú rovnaké diskriminačné podmienky, ako v súťaži na trolejbusy, ktoré úrad viedli k tomu, že ju zrušil. "Zrejme úrad pri rozhodovaní nesprávne posúdil skutkový a právny stav veci, ako aj dôkazový materiál námietok," nazdáva sa Kondrlík.

Firma preto podľa slov svojho konateľa podala na Krajský súd v Bratislave štyri žaloby, týkajúce sa tendrov na električky. "Dve žaloby boli podané v marci a ďalšie dve 2. apríla," podotkol Kondrlík, ktorý žiada, aby súd pri električkách preskúmal zákonnosť rozhodnutí a postup ÚVO. Hovorca úradu Mažgút tvrdí, že každé rozhodnutie bolo vydané po dôkladnom posúdení, kedy sa zisťovalo, či dopravný podnik postupoval v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a či by prípadné porušenie zákona mohlo mať zásadný vplyv na výsledok obstarávania alebo nie. Zatiaľ čo pri trolejbusoch bol uchádzač len jeden, pri električkách sa malo prihlásiť záujemcov viac.

Kondrlík si však myslí, že ÚVO mal buď nariadiť zrušiť všetky tri zákazky alebo rozhodnúť, že sú všetky tri súťaže v poriadku. "Nariadil zrušiť súťaž na nákup trolejbusov pre diskriminačne a netransparentne stanovené podmienky v súťaži a nie preto, že sa prihlásil len jeden záujemca," myslí si.

Konateľ Teknoplastu poukázal na to, že v rámci tendra na trolejbusy úrad označil prideľovanie len nulového alebo maximálneho počtu bodov pri posudzovaní technických riešení za diskriminačné, no pri električkách to už netvrdil. "Takto špecifikované kritériá s technickými riešeniami nie sú znevýhodňujúce a podmienky pre voľnú hospodársku súťaž sú zachované," uvádza ÚVO na margo prideľovania bodov pri nákupe električiek.

Kondrlíkovi sa tiež nepáči ani hodnotenie kritéria cena údržby. Pri trolejbusoch úrad dopravnému podniku vytkol, že v súťažných podkladoch treba jasne popísať, za akých okolností by si DPB údržbu od úspešného uchádzača objednal či neobjednal a ako by pri vyhodnocovaní tohto kritéria postupoval, ak by víťaz za údržbu ponúkol neprimerane vysokú cenu. Pri električkách kritérium lepšie špecifikovať ÚVO nežiada.