Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Regióny

J. KURIMSKÝ: Chyby pri moste Ružín sa stali už pri jeho projektovaní

Nízka hladina vodnej nádrže Ružín pri Margecanoch 7. novembra 2013. Foto: TASR/František Iván

Podľa statika stavieb Jozefa Kurimského je dĺžka konzol, navrhnutých pri moste, enormne dlhá.


Košice 20. februára (TASR) – Súčasný havarijný stav mosta nad vodnou nádržou Ružín spôsobili nedostatky už pri jeho projektovaní v 60. rokoch minulého storočia. Na dnešnom rokovaní Zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) to uviedol autorizovaný stavebný inžinier pre statiku stavieb Jozef Kurimský.

"Bohužiaľ, určité veci projektant opomenul a po tých rokoch sa objavili veci, s ktorými eventuálne nerátal," uviedol Kurimský pred poslancami. Dĺžka konzol, navrhnutých pri tomto moste, bola podľa neho enormne dlhá, a projektant bol "smelší", ako mal byť. "Na príčine toho kvázi kolapsu je vlastne to, že laná sa dostali do plastického stavu a už tá deformácia bola veľmi rýchla. Lanová predpätá konštrukcia jednoducho doslúžila," povedal. Mostu by podľa neho zásadne nepomohli ani čiastkové zásahy v minulosti.

V spolupráci s ďalšími odborníkmi zo Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave a Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) navrhol Kurimský rekonštrukciu mosta, na realizáciu ktorej teraz prebieha výber zhotoviteľa. Pôjde podľa neho o veľmi ťažkú rekonštrukciu a spojenie starého mosta s novou mostnou konštrukciou. Výška mostovky sa pritom zvýši až o dva metre.

"Tá stará konštrukcia bola prefabrikovaná, na to predpokladáme monolit, teda na mieste odliaty betón bez predpínacích lán s obyčajnou výstužou s tým, že sa jednotlivé úseky musia realizovať postupne," priblížil statik pre novinárov. Doplnil, že nebol čas a možnosť preveriť pevnosť pilierov. "Toto urobíme okamžite, ako sa vyberie zhotoviteľ, ale dúfam, že to bude v poriadku. Ak nie, tak budeme musieť zosilniť aj piliere," konštatoval Kurimský. Čo sa týka času rekonštrukcie, bol by rád, ak by sa dokončila do konca tohto roka.

Most nad Ružínom má 50 rokov, od roku 2004 je jeho vlastníkom KSK. V rokoch 2015-16 došlo postupne k zhoršeniu jeho stavu až na stupeň havarijný. Pre automobilovú dopravu ho uzatvorili 24. decembra 2016, čo skomplikovalo dopravné spojenie okresov Spišská Nová Ves a Gelnica s krajským mestom Košice.

Kurimský upozorňuje, že celkovo sú mosty na Slovensku "v hroznom stave". "Toto musí riešiť nielen zastupiteľstvo kraja, ale celé Slovensko," dodal.