Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Regióny

Most cez Ipeľ zatiaľ nestavajú, problémom sú cena a čas

Na snímke vpravo exminister dopravy, pôšt a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ a vľavo štátny tajomník Ministerstva národného rozvoja Maďarska Pál Volner na TK po podpise medzivládnych dohôd o výstavbe cestných mostov nad riekou Ipeľ 27. februára 2012 v Bratislave. Archívna foto. Foto: TASR/Martin Baumann

Maďarská strana, ktorá je lídrom projektu, dodala zatiaľ len vágne materiály. Pritom výstavba je finančne náročná a čas na realizáciu obmedzený. Toto sú hlavné námietky NSK.

Nitra 23. októbra (TASR) – Nad výstavbou nového cezhraničného mosta cez Ipeľ visia stále otázniky. Vyrásť má na juhu Nitrianskeho kraja medzi slovenskou obcou Chľaba a maďarskou dedinou Ipolydamásd. Na príprave projektu financovaného z peňazí Európskej únie (EÚ) sa spoločne podieľa maďarská a slovenská strana. Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica sa obáva príliš veľkého množstva rizík, ktoré podľa neho projekt má. Hovorí predovšetkým o vysokej cene a príliš krátkom čase na realizáciu projektu za viac ako štyri milióny eur. Od maďarskej strany, ktorá je lídrom projektu, preto žiada, aby na seba vzala všetky riziká vyplývajúce z výstavby mosta. „My sme ich posledné tri, štyri roky upozorňovali, že je naozaj potrebné začať s prípravou výstavby veľmi dynamicky. Až teraz prišli materiály, ale veľmi vágne, ktoré sa prakticky nedajú použiť, na to, aby sa mohlo o nich v zastupiteľstve NSK hlasovať. Takže sme ich pripomienkovali. Čakáme na ďalšiu odozvu z maďarskej strany. Pokiaľ sa maďarská strana zaviaže, že bude znášať riziká a my pôjdeme do rizika iba s piatimi percentami kofinancovania, tak ja nevidím prekážky, aby sme išli do toho aj v tomto krátkom, zhruba trojročnom období,“ skonštatoval Belica.

Podľa predsedu NSK je najväčším rizikom nedostatok času

Predseda NSK upozorňuje, že programové obdobie 2007 až 2013 sa chýli ku koncu a výstavba mosta vo veľkej časovej tiesni v sebe skrýva veľké riziká. „Tam nejde o neochotu, alebo ochotu zo slovenskej strany. My chceme, aby tie mosty boli postavené, ale máme veľmi vážne obavy, či sa to bude dať stíhať, predovšetkým z časového hľadiska a pritom NSK to nevie nijako ovplyvniť. Čiže, ja musím odmietnuť to, aby som vystavoval kraj riziku, že Brusel projekt neschváli, alebo sa vyskytnú nejaké pochybenia. Pretože v časovej tiesni sa môžu stať vážne chyby a ja nechcem, aby sme ako kraj museli potiahnuť celý projekt z vlastných peňažných prostriedkov,“ povedal Belica.

Podľa jeho slov by sa nestalo nič zlé, keby sa výstavba nového mosta cez Ipeľ presunula na nasledujúce programové obdobie. Pripomína, že výberové konania a verejné obstarávania môžu stavbu výrazne spomaliť a skomplikovať. O projekte už informoval vrcholových zástupcov Slovenska v Bruseli. „Požiadal som pánov Maroša Ševčoviča a veľvyslanca Ivana Korčoka o stanovisko, či je možné takýto projekt realizovať z hľadiska vecného aj časového. Všetko treba zvážiť a radšej výstavbu presunúť do ďalšieho obdobie,“ uviedol Belica.

Podľa pôvodných zámerov mali byť postavené cez Ipeľ dva mosty, za ktoré by slovenská strana prostredníctvom fondov EÚ zaplatila 1.940.983 eur. Spolufinancovanie kraja by pri tom bolo vo výške 97.099 eur. Zo zmien navrhnutých maďarskou stranou vyplýva, že by sa postavil iba jeden most pri Chľabe. Slovensko by však prispelo sumou 4.105.338 eur. Z toho by bolo spolufinancovanie NSK vo výške 205.266,90 eur. Výstavba mosta pri Pastovciach musela byť zrušená z environmentálnych dôvodov.