Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Regióny

Najdlhšiu cestnú sieť v Košickom kraji spravujú Michalovčania

Ilustračné foto. Foto: TASR

Michalovskí cestári sa naposledy zapotili zo štvrtka na piatok, keď na Zemplíne výdatne nasnežilo.


Michalovce 17. januára (TASR) – Michalovskí cestári mali v týchto dňoch plné ruky práce. Na Zemplín dorazila zima. V rámci Košického kraja sa zo všetkých stredísk starajú o najdlhšiu cestnú sieť. Motoristov preto počas zimných mesiacov žiadajú o zhovievavosť. Vyzývajú ich zároveň na opatrnú jazdu.

„Vodiči sa niekedy sťažujú na neposypané cesty, ale treba si uvedomiť, že pri udržiavanej dĺžke ciest, v našom prípade je to 580 kilometrov, nie je možné zabezpečiť posyp všetkých ciest počas jednej až dvoch hodín. Sypače majú svoje objemové limity, posypú iba určitú dĺžku cesty a je potrebné stále dopĺňať posypový materiál, čo trvá určitý čas,“ informoval TASR vedúci strediska michalovskej Správy ciest Michal Kráľ.

Operačný plán zimnej držby podľa neho určuje poradie dôležitosti ciest a na základe toho sa vykonávajú zásahy. „Je preto možné, že na cesty v treťom poradí dôležitosti sa sypače dostanú až po dvoch až troch hodinách. Vtedy je potrebný zodpovedný prístup k riadeniu motorových vozidiel zo strany vodičov. Mali by prispôsobiť rýchlosť jazdy stavu vozovky a svojim schopnostiam a hlavne neriskovať, aby neohrozovali seba a ostatných účastníkov cestnej premávky,“ zdôraznil Kráľ.

Cestári majú v rámci okresov Michalovce a Sobrance k dispozícii 18 sypačov, sedem nakladačov, dva autogrédre, jednu snehovú frézu a desať traktorov s radličkami. „V prípade potreby počas mimoriadnych udalostí máme zazmluvnenú ďalšiu techniku na zimnú údržbu ciest, a to nakladače, traktory s radličkami a bager. Ak si to bude vyžadovať situácia, je možná aj medzistredisková pomoc v rámci Správy ciest Košického samosprávneho kraja,“ ozrejmil Kráľ.

Niektoré mechanizmy slúžia cestárom zo Zemplína už desiatky rokov. Je ním napríklad ruská snehová fréza Zil, vyrobená ešte v 80. rokoch minulého storočia. Jej spotreba síce nie je najnižšia, no pri snehových kalamitách odvedie kus práce. „Má výkon až 1000 ton snehu za hodinu a sneh odhadzuje do vzdialenosti až 40 metrov. Šírka záberu je 2560 milimetrov,“ priblížil Kráľ.

Michalovskí cestári sa naposledy zapotili zo štvrtka na piatok (15. 1.), keď na Zemplíne výdatne nasnežilo. V teréne mali všetkých 18 sypačov. „Keďže sme iba v prvej polovici zimy určite nás ešte čaká veľa zásahových dní, sneženie aj poľadovica. Verím však, že nenastanú nejaké kalamitné situácie, vymykajúce sa bežnej zime,“ dodal šéf michalovských cestárov.

Tých potrápila poriadna zima naposledy v roku 2013. Na ceste pri železničnej stanici v Bánovciach nad Ondavou zápasili s takmer päť metrov vysokým a 200 metrov dlhým snehovým závejom. Pod nahromadenie veľkého množstva snehu sa okrem zrážok postaral aj silný vietor. „Trvalo dva dni, kým sa technika prekopala týmto závejom na stanicu,“ vysvetlil Kráľ.