Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Regióny

Nitra udrží úroveň autobusovej dopravy aj za cenu vyšších nákladov

Nitra Foto: Nitrafest.sk

Niektorí mestskí poslanci kritizujú výšku sumy, ktorú magistrát musí Arrive Nitra každý rok doplácať za straty v MAD. Primátor Jozef Dvonč pripomína, že mesto iba platí za služby, ktoré si objednalo.

Nitra 24. novembra (TASR) – Nitrianska radnica zaplatí dopravnému podniku Arriva Nitra, a. s., aj poslednú splátku zo sumy, ktorú si dopravca vyčíslil ako stratu v mestskej autobusovej doprave (MAD) za rok 2013. Tá dosahuje 4,2 milióna eur, väčšiu časť z nej už mesto uhradilo, teraz doplatí zvyšných 1.765.205,70 eura. Pôvodne mala byť posledná splátka o takmer 80.000 eur vyššia. Magistrátu sa ju však podarilo znížiť po tom, ako hospodárenie a účtovníctvo dopravného podniku preveril útvar hlavného kontrolóra.

Viacerí sumu kritzujú

Niektorí mestskí poslanci pravidelne kritizujú výšku sumy, ktorú magistrát musí Arrive Nitra každý rok doplácať za straty v MAD. Nitriansky primátor Jozef Dvonč však pripomína, že mesto iba platí za služby, ktoré si samo objednalo. "Preto si myslím, že by sme ani nemali hovoriť, že Arrive preplácame stratu. My platíme za výkony vo verejnom záujme, ktoré sme si objednali," zdôraznil Dvonč.

Súhlasí s ním aj poslanec Jozef Weber, ktorý pripomenul, že mesto by mohlo znížiť náklady na autobusovú dopravu napríklad znížením počtu zliav, najskôr si však musí zadefinovať priority. "Ide o to, čo chceme. Či nižšie náklady, alebo kvalitné služby. Verejná doprava má okrem iného slúžiť aj na to, aby sme eliminovali individuálnu dopravu, ktorá nás môže postupne zadusiť. Ak to nechcem dopustiť, tak tie straty budeme musieť platiť aj naďalej a kompenzovať si ich nejakým spôsobom napríklad práve na individuálnej doprave," skonštatoval.

Straty súvisia aj s modernizáciou

Viceprimátor Ján Vančo pripomína, že straty nitrianskej MAD súvisia aj s modernizáciou autobusového parku. "A ten patrí k najmodernejším na Slovensku. Môžeme znížiť náklady na hromadnú prepravu, ale na to treba odvahu. Vstúpiť do grafikonu, zredukovať spoje, prípadne zvýšiť cestovné. Ide len o to, či to ako poslanci unesieme," upozornil Vančo.

Cena dopravného sa v Nitre výraznejšie nemenila osem rokov. Poskytovanie zliav na cestovnom pre rôzne skupiny obyvateľov sa tak isto upravovalo iba minimálne a obyvateľov Nitry sa priamo nedotklo. Rovnako už dlhší čas nedošlo k väčšej redukcii počtu spojov. Poľa Dvonča slúžia tieto opatrenia spolu s výraznou modernizáciou autobusového parku na to, aby prilákali čo najviac cestujúcich do autobusov. "Vo väčšine miest zaznamenávajú odlev pasažierov v mestskej autobusovej doprave, v Nitre máme nárast. Nechcem zaťažovať obyvateľov napríklad väčším cestovným, alebo rušením zliav. Ide o to, dokedy tento stav budeme schopní udržať," dodal Dvonč.