Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Regióny

Nový most medzi Komárnom a Komáromom by mal stáť o dva roky

Alžbetin most v Komárne Foto: TASR/Milan Drozd

Navrhovaná verzia je asymetrický most s jedným pylónom a závesnými káblami. 

Komárno 29. februára (TASR) - Slovenské Komárno a maďarský Komárom bude spájať nový cestný most. Európska komisia schválila viac ako 100 miliónov eur na tento cezhraničný projekt v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Celkový odhadovaný rozpočet projektu je vyše 117 miliónov eur. Slovensko získa z fondov EÚ na projekt viac ako 47,6 milióna eur, Maďarsko môže počítať s príspevkom vo výške viac ako 52,5 milióna eur. Ministerstvo dopravy predpokladá začatie výstavby ešte v tomto roku. Most by mal byť hotový v roku 2018, informoval hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa.

Navrhovaná verzia je asymetrický most s jedným pylónom a závesnými káblami. Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi. Na prítokovej strane vozovky sa bude nachádzať obojsmerný chodník pre chodcov v šírke 1,80 metra, na druhej strane je plánovaná cyklotrasa v šírke 2,5 metra. Stavebný projekt mosta a príjazdových ciest na oboch stranách hranice je rozdelený na časti, ktoré majú postaviť maďarská a slovenská strana. Na úsek, ktorý je v gescii Slovenska, sa v súčasnosti pripravuje verejné obstarávanie. 

Slovenské ministerstvo dopravy spolu s maďarským ministerstvom národného rozvoja plánujú ďalšie spoločné projekty. Zamerajú sa aj na modernizáciu prístavov na Dunaji. „Potrebujeme budovať cestné spojenia, ktoré zlepšia podmienky pre rozvoj cezhraničných podnikateľských aktivít a naštartujú rozvoj turistiky a cestovného ruchu v strede Európy. Projekt výstavby mosta Komárno – Komárom je učebnicovým príkladom toho, na čo majú slúžiť eurofondy – spájať susedov a krajiny bezpečnými cestami,“ konštatoval rezortný minister Ján Počiatek. Nové pripravované projekty plánujú obidve strany financovať z programu CEF. Rovnako ako pri všetkých eurofondových projektoch, aj v prípade projektov rozvoja vodných ciest a prístavov je potrebné a vyžadované vypracovanie strategických plánov rozvoja a štúdie uskutočniteľnosti. Na oba dokumenty, ktoré majú slúžiť ako podklad k modernizácii prístavov Komárno a Komárom, chce Slovensko a Maďarsko získať financie v rámci aktuálnej výzvy na predkladanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok.

Nástroj na prepojenie Európy slúži na financovanie projektov, ktoré doplnia chýbajúce spojenia v energetickej, dopravnej a digitálnej sieti Európy. Jedným z jeho všeobecných cieľov je posilniť prínos vnútrozemských vodných ciest a prístavov k trvalo udržateľnej európskej sieti nákladných dopravných ciest, najmä koridorov hlavnej siete TEN-T. Prioritou sú okrem iného projekty poskytujúce zlepšenie prístupu k prístavom a spojenie vnútrozemských prístavov so železničnými a cestnými úsekmi základnej siete TEN-T. Práve túto požiadavku spĺňa projekt cestného mosta Komárno – Komárom, pretože prispeje k modernizácii hlavnej siete TEN-T, konkrétne koridoru Rýn – Dunaj a k lepšej dostupnosti prístavov Komárno a Komárom.