< sekcia Regióny

Bývalé colnice na hranici s Maďarskom sa majú zmeniť

Po 68 rokoch sa 24.februára 2012 cestne spojili obce Peťov a Pösténypuszta. Banskobystrický samosprávny kraj spustil do prevádzky druhý z mostov cez rieku Ipeľ. Dohoda medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarskej republiky o výstavbe cestného mosta nad riekou Ipeľ na spoločnej štátnej hranici oboch štátov a nadväzujúcich ciest bola podpísaná 16. novembra 2007. Foto: TASR/Ján Siman

Most cez rieku Ipeľ medzi obcami Peťov a Pösténypuszta obnovili po 68 rokoch, obnoviť by sa mali aj hraničné priechody.

Peťov 7. apríla (TASR) - Po dvoch mostoch cez rieku Ipeľ chce Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) pokračovať v ďalšom skvalitňovaní cesty do Maďarska. Ako pre TASR povedala hovorkyňa úradu Monika Pastuchová, momentálne pracujú na spoločných dohodách pri prerábaní hraničných priechodov.

Most cez rieku Ipeľ medzi obcami Peťov a Pösténypuszta obnovili po 68 rokoch. Znovuvybudovanie dvoch mostov umožnila dohoda medzi vládou Slovenskej republiky a vtedajšej maďarskej vlády z novembra 2007. Premostenie bolo v minulosti veľmi využívané. V roku 1894 preto nahradili pôvodný drevený most oceľovým mostom. V roku 1944 nemecké vojská pravobrežnú časť mosta vyhodili do vzduchu a most prestal plniť svoju funkciu.

Obyvatelia žijúci v pohraničnej oblasti museli na druhý breh rieky Ipeľ cestovať obchádzkou, ktorá mala takmer 40 kilometrov. "Zatiaľ nemáme k dispozícii čísla, ktoré by hovorili o frekvencii dopravy pri využívaní mosta. Sme však presvedčení, že obnovené spojenie má zmysel už aj preto, že sme súčasťou Európskej únie," povedala Pastuchová.

Rekonštrukciu cestného spojenia realizoval Banskobystrický samosprávny kraj v spolupráci s maďarským partnerom Nemzeti Infrastruktúra Fejleztó. Mostný objekt v Peťove má dĺžku vyše 75 metrov. Most postavili zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja za 3.685.919 eur. V roku 2010 hrozilo, že stavba sa pre chýbajúce peniaze bude musieť zastaviť. Vtedajšia vláda však rozhodla o pomoci na dostavbu vo výške 240.000 eur.

"V súčasnosti pracujeme na obnove bývalých hraničných priechodov, ktoré spájajú náš kraj s Maďarskom. Niektoré budovy bývalých colníc by sme chceli prestavať na centrá, ktoré by spríjemnili vstup tak na Slovensko, ako aj do Maďarska. V budúcnosti by to mali byť miesta, ktoré by reprezentovali krajinu hneď na jej hranici," dodala hovorkyňa BBSK.

Vo veku nedožitých 51 rokov zomrela 6. marca 2011 zakladateľka Občianskeho združenia pre obnovu Ipeľských mostov Katalin Molnár. Práve ona sa výrazným spôsobom pričinila o to, že v súčasnosti fungujú už dva obnovené mosty cez rieku Ipeľ. Na jej počesť most medzi obcami Peťov a Pösténypuszta nesie meno Katalin.