Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Regióny

Súťaž návrhov na okolie električky v Petržalke rieši ÚVO

Na snímke výstavba električkovej trate v bratislavskej Petržalke 7. apríla 2014 v Bratislave. Foto: TASR/Martin Baumann

Dvaja uchádzači podali námietky.

Bratislava 19. septembra (TASR) – Urbanistická súťaž, ktorá mala priniesť návrh, ako bude vyzerať okolie Chorvátskeho ramena s električkou v bratislavskej Petržalke, stojí na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dvaja uchádzači totiž podali námietky. Nepáči sa im, ako mesto vyhodnocovalo jednotlivé ideové návrhy. Mesto už víťaza vybralo, oficiálne ho však teda predstaviť ešte nemôže.

"My stále veríme, že v procese verejného obstarávania nedošlo k pochybeniam a že námietky budú vyhodnotené ako neodpodstatnené," povedal na dnešnej tlačovej konferencii riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy. Zároveň však pripúšťa, že ÚVO súťaž možno aj zruší, alebo aspoň samospráve nakáže, aby zopakovala vyhodnocovanie jednotlivých návrhov. "Pri týchto súťažiach však pracujeme s ideami, nie s peniazmi. Keď niekto tvrdí, že bola daná váha na nepodstatnejšiu vec, ako na tú podstatnejšiu, tam nastáva mnoho problémov, s ktorými sa ÚVO nevie vysporiadať," podotkol Andrassy.

ÚVO o doplnenie materiálov k súťaži požiadal hlavné mesto ešte koncom augusta. "Informácie sme doplnili," dodal Andrassy. Podľa zákona úrad o námietkach rozhodne do 30 dní odo dňa doručenia kompletnej dokumentácie a písomného vyjadrenia k podaným námietkam. Keď ÚVO postup označí za správny, mesto podľa Andrassyho spustí proces participácie verejnosti. Na základe víťazného návrhu sa bude totiž obstarávať urbanistická štúdia. "Dosiaľ sme participáciu nemohli spustiť bez účasti víťaza," dodal.

Anonymnú architektonicko-urbanistickú súťaž vyhlásilo mesto ešte v novembri minulého roku. Jej cieľom bolo dotvoriť Petržalku na miesto s pracovnými príležitosťami, kvalitnými verejnými priestormi, električkou ako nosným prostriedkom verejnej dopravy bez štvorprúdovej cesty okolo nej a s výrazným zeleným pásom - mestským parkom s cyklotrasami. Takto to schválili bratislavskí mestskí poslanci vlani v septembri. Súťaž mala ukázať, ako bude vyzerať priestor z hľadiska proporcie medzi zástavbou, verejnými priestormi a zeleňou.

Urbanistická štúdia sa má stať podkladom pre vyhotovenie územných plánov zón, ktoré budú regulovať budúci rozvoj dotknutého územia. "Ak chceme urobiť štúdiu záväznou, musíme ju premietnuť do zonálnych plánov," podotkol Andrassy. Územný plán zón je podrobnejší ako ten mestský a možno ním podrobnejšie regulovať dotknuté územie.

Električková trať by mala v druhej etape viesť od Bosákovej ulice po Janíkov dvor a podľa odhadov by mohla byť hotová v roku 2018.

Návrhy architektonickej súťaže anonymne predstavila porota na verejnej prezentácii v Petržalke ešte v máji. "Všetkých 15 odovzdaných návrhov splnilo základné podmienky. Víťazný návrh získal suverénne najviac bodov, vyše 800 z 900 možných. Ďalšie dva boli s veľkým odstupom," uviedol vtedy predseda medzinárodnej poroty Peter Gero.

Pri víťaznom návrhu porota ocenila, že ponúka vznik verejných a poloverejných priestorov i zelených plôch, ktoré v rôznych priestorových formách vstupujú do mestskej štruktúry vzájomne na seba nadväzujúcimi polyfunkčnými centrami a sú priestorovo viazané na električkovú trať s novými zastávkami. Koľajová trať je riešená na úrovni terénu, čím sa električka stáva integrálnou súčasťou parteru mesta a mestskej krajiny, jej zastávky budú iniciačnými bodmi vzniku nového mestského priestoru v nadväznosti na súčasnú Petržalku.

Električková trať by mala v druhej etape viesť od Bosákovej ulice po Janíkov dvor a podľa odhadov by mohla byť hotová v roku 2018.